X61 kan försvinna från Jönköping

ostgotapendeln_vinter_miniatyrSnart kan det vara slut på ”finåkningen” mellan Nässjö och Jönköping. JLT planerar nämligen att sälja sina två X61-vagnar till Östgötatrafiken. Det samma gäller de två X61 som är beställda, men ännu inte levererade. Uppgifterna bekräftas av JLT. ”Det kan sluta på detta sätt, men än så länge är det bara funderingar och på diskussionsplanet. Helt klart är att ha flera fordon av olika sorter blir väldigt dyrt i underhållssynpunkt”, skriver JLT i ett mejl till bloggen. Istället vill JLT satsa på flera X11or, av den sort som tidigare trafikerade sträckor i Skåne som Pågatåg. En lokförarkollega på Arriva bedömer att det behövs ungefär sex X11 för att ersätta fyra X61. Från början fanns tankar att byta JLTs X61 mot Östgötatrafikens X14, men de planerna har enligt en källa skrotats. Bland annat eftersom Östgötatrafiken planerar en utvidgning av sitt trafiknät. Det finns planer att köra pendeltåg till både Katrineholm och Nyköping.

1 juni 2015 skrotas det nuvarande upplägget med gemensamma pendeltåg i Jönköpings och Östergötlands län. Östgötapendeln, med Arriva som operatör, kommer att vända i Tranås. Trafiken söder om Tranås kommer istället att ingå i det så kallade Krösatågssystemet, som bemannas av personal från Veolia.

Advertisements

5 thoughts on “X61 kan försvinna från Jönköping

  1. Hej kamrat, du är åter på plats i Åg förstår jag. Du är duktig på att informera det som händer med aktörerna som trafikerar spåren i vårt avlånga land. Östgötatrafiken vidgar sig allt mer, Motala verkar iaf löna sig, dom plockar nog åt sig alla Motalabor, och Tåg i Bergslagen får nöja sig med dom resenärer som åker mellan Hallsberg-Mjölby..

  2. Hej!
    Funderar på varför det behövs 6 X 11 istället för 4 X61. Gissar att man då tänkt på antal passagerare. Isåfall lär det räcka med 4. I dagsläget är X 61 tågen aldrig fullsatta, antalet pass
    i X11 lär i alla fall räcka till.

  3. Var har Du hört att Östgötatrafiken vill köra pendel till Katrineholm och Nyköping? Tankarna är väl istället att Östergötalandstinget genom sitt delägande i Mälab skall vara med och finansiera den nya trafiken i Mälardalen som man avser att starta upp från T17 om allt går i lås. Den inbegriper nuvarande trafik på ”Uven”, Linköping-Sala och utökad trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm. Trafik som idag körs av SJ dels på kommersiella grunder med komplettering av viss trafik genom tilläggsköp av berörda länstrafikbolag (Nyköpingslinjen) samt ren upphandlad trafik (Uven). Blir det verklighet är Norrköping vinnaren och Linköping med västra Östergötland förlorare då Nyköpingslinjen kommer att sluta där. Idag går några tåg ner till Linköping, vilka försvinner, och Uven-tågen skall bara gå ner till Linköping med ett mindre antal avgångar M-F och ingen trafik till Linköping på helger. Att denna linje har stor matning mot Göteborg och Värmland/Oslo under helger verkar man ha förbisett. Trafiken Linköping-Stockholm hoppas man skall lösas helt på kommersiella grunder med visst taxesamarbete.
    Man vill även köpa nya tåg som operatören skall använda. Vilken typ man siktar in sig på är inte klart. Kostnaden mot att köpa in sig i nuvarande upplägg verkar i alla fall för Östergötlands del kunna skena iväg.

  4. Det finns konkreta diskussionsunderlag och möten har hållits angående både Katrineholm och Nyköping som möjliga framtida förlängningar av Östgötapendeln.

  5. Tror ändå inte att det blir Östgötapendel utan trafik genom Mälabs försorg. Landstinget i Östergötland har levererat en rapport med en inriktning åt det hållet. Östgötatrafiken har ju avslutat samarbetet med JLT och koncentrerar upplägget till sträckan Norrköping-Motala. Alltså ett mera sammanhållet system istället för utdraget.
    Stalltips att det blir trafik genom Mälabs försorg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s