Båda hotar med stämning

DSC01541I december ansökte Rush Rail hos tingsrätten om företagsrekonstruktion. Ett sådant förfarande pågår i normala fall i tre månader. Därmed skulle rekonstruktionen ha varit klar i början av mars. Det var den inte. Rush Rail och rekonstruktören har fått ytterligare några månader på sej att få ordning på situationen i företaget. Bara under 2012 gjorde Rush Rail en förlust på 13 miljoner kronor. En rekonstruktion bygger oftast på att fodringsägarna avskriver ekonomiska krav. Investeringsbolaget Bure är ett av de företag som Rush Rail har störst skulder till. Bure äger sju Traxxlok som Rush Rail hyr för sin Trätågsverksamhet och är dessutom 30-procentiga ägare i själva godstrafikföretaget. Enligt uppgifter till bloggen är Bure och Rush Rail som hund och katt och hotar varandra med diverse stämningar. Därför har rekonstruktören för tillfället svårt att komma vidare i sitt arbete.

Samtidigt som detta pågår uppges Rush Rail vara spekulanter på Rc3-lok som SJ har till salu. Antalet varierar, allt från tre till 13 (!) lok. Frågan är om företaget räknar med att bli av med sina sju Traxxlok eller om man själva tänker börja hyra ut lok? Jag förstår inte hur ett företag i Rush Rails situation ska kunna köpa loss så många lok, men jag är å andra sidan ingen nationalekonom. Tidigare har det talats om priser på cirka fem miljoner kronor per lok.

Ett tips som återkommit flera gånger till den här bloggen den senaste månaden är att Rush Rail ska ta över den så kallade Julapendeln efter TM Rail. Julapendeln rullar mellan Göteborg och Falköping. Men de uppgifterna tillbakavisas av DB Schenker, som har ansvaret för logistiken på linjen. ”Jag dementerar härmed alla rykten som jag anser är helt tagna ur luften. Vi har ett avtal med TM Rail som vi avser att fullfölja”, skriver Joakim Eriksson, sälj- och marknadschef på DB Schenker, i ett mejl.

Annonser

5 thoughts on “Båda hotar med stämning

  1. Hej.,., Jo jag hörde detta rykte tidigare i veckan.
    Vet inte vart ryktet kommit ifrån, vad jag har förstått så har trafiken flutit på bra med TM Rail som operatör.
    Med vänlig hälsning, Fredrik i Falköpin

  2. Det blir nog inga problem för Rush att köpa Rc3. Man betalar ju ”senare” i vanlig ordning……Skämt åsido, så tror jag nu mer än någonsin att RR snart är ett minne blott!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s