Nej, Veolia backar inte

otag2Nej, Veolia har inte gett upp kampen om ensamarbetande lokförare. Arbetsmiljöverket har som bekant meddelat att man har för avsikt att införa ett sådant förbud ombord på Öresundstågen. Veolia fick till den 21 mars att yttra sej över det planerade beslutet. Något sådant yttrande hade dock inte inkommit till verket. Jag berättade om detta i bloggen för ett par veckor sedan. Då tyckte jag att det verkade mystiskt att Veolia gav upp så enkelt i en så viktig fråga. Och mycket riktigt: Veolia har inte alls gett upp. Tvärtom. Företaget hade fått ytterligare tid på sej att svara på Arbetsmiljöverkets så kallade ”underrättelse av beslut”. Den skrivelsen har nu inkommit. Det är en lång redogörelse av argument för att behålla nuvarande ordning. Det mesta är upprepningar som redan framförts i tidigare skrivelser. Veolia vill kunna behålla möjligheten att i undantagsfall köra Öresundståg helt utan tågvärdar.

I sitt nya yttrande till Arbetsmiljöverket menar Veolia att riskerna för deras lokförare snarare kommer att öka, istället för att minska, vid ett förbud mot ensamarbete. Veolia hävdar att tåg kommer att bli inställda eller kraftigt försenade om det planerade beslutet blir verklighet. Det skapar en irritation bland resenärerna. ”Denna irritation leder i sin tur till ökad risk för eskalerande situationer gentemot vår personal; på perronger och ombord på tågen”, skriver Veolia. Företaget tar ett exempel. ”Om beslut tas om ensamarbetande lokförare så innebär detta att lokföraren vid tillfälle när ingen kollega finns att tillgå, ska utrymma tåget, säkra visuellt att samtliga resenärer har lämnat tåget, för att därefter fortsätta framförandet av tåget utan resenärer. Detta eftersom Öresundstågen ingår i ett komplicerat trafikupplägg – om fordon inte följer sin rutt orsakas följdeffekter som platsbrist i systemet. När nästa Öresundstågsavgång når de strandsatta resenärerna finns stor risk att hot- och våldsproblematiken överförs till denna avgång, med anledning av att ordinarie avgång (tåget som gick utan resenärer) gick enligt tidtabell”.

På måndag sammanträder Arbetsmiljöverket för att diskutera Veolias yttrande. Först därefter kommer verket att fatta ett definitivt beslut i denna segdragna process. Förutom i frågan om ensamarbetande lokförare så blåser det också full storm kring Veolia i andra sammanhang. När företaget varslade drygt 250 personer om uppsägning, för att kunna anställa tillbaka de flesta av dem på deltid, utbröt upprorsstämning bland personalen. Nu hotar en vild strejk om inte Veolia backar eller om fackförbunden och landets arbetsgivare misslyckas med att förhandla fram en acceptabel lösning angående deltidsanställningarna.

Advertisements

8 thoughts on “Nej, Veolia backar inte

  1. Ärligt talat förstod jag inte ett dugg i det exemplet Veolia angav. Jag ogillar ensamarbete därför att lokföraren inte har koll i tåget om exempelvis någon blir akut sjuk och behöver omedelbar hjälp. Dessutom så kan det orsaka inkomstbortfall. i synnerhet om ensamarbete alltid kommer vara på en specifik avgång då resenärerna till slut lär sig att på den avgången behövs ingen biljett då ingen tågvärd finns.

    • Jag är också emot ensamarbete, av flera anledningar. Jag har skrivit om det i bloggen tidigare. I sitt exempel menar Veolia att folk kommer att bli irriterade när de får veta att tåget som blev ”inställt” ändå gick iväg.

  2. Kan någon förklara meningen med en vild strejk? Är det inte bara att tacka och ta emot uppsägningen och gå hem en vecka eller två? Då kan Veolia stå där med sina tåg som helt saknar förare. Då lär dom inse sitt misstag.

  3. Jag förstår faktiskt inte ens hur situationen att i ”undantagsfall” köra utan tågvärd skulle kunna uppstå (förutom den uppenbara faktorn att Veolia har lagt ett för lågt anbud). Kan inte ens dra mig till minnes när Stockholmståg, som kör pendeltågstrafiken åt SL, senast var tvungna att ställa in en avgång pga personalbrist. Samtliga avgångar bemannas med tågvärd, oavsett fullängds- eller kort tåg. Det handlar helt enkelt om att man måste ha personal i beredskap. Vad är egentligen Veolias argument för att ens någonsin köra ensambemannade tåg, när det uppenbarligen inte behövs i andra länstrafiksystem?

      • Så har vi det där jag jobbar och jag tycker att det är vettigt, så länge det sker i undantagsfall. Men man måste förstås ta hänsyn till situationen. Stor skillnad att köra ett tåg med låg beläggning mitt på dagen, jämfört med en fullsatt avgång en helgkväll.

        Risken är ju uppenbar att en mindre nogräknad arbetsgivare, som Veolia verkar vara, gärna utnyttjar en sådan här möjlighet för att kunna dra ned bemanningen.

      • Fast om andra trafikutövare kan bemanna upp sina avgångar även i ”akuta situationer” så faller ju även det argumentet… (utom hos de som sitter och räknar ören på Veolia) 🙂

    • Andra företag har personal som sitter på jour och är beredda att hoppa in när något händer. Veolia har nästan inga jourer redan nu och enligt våra turlisteombud som sett de nya turerna tänker Veolia inte ha några jourer alls i framtiden. När någon blir sjuk ska de antingen tvinga deltidare att jobba mertid eller ringa in timanställda.

      Redan nu har vi tåg där de inte fått in någon vikarie på vakanser som uppstått ett helt dygn tidigare, ingen vill ställa upp längre. Passagerna får aldrig reda på något för tåget kör bara och de kommer fram till sitt arbete. Vem är det som säger att Veolia berättar något för Länstrafikbolagen heller?

      Blir det förbjudet att köra med resenärer utan Tågvärd ombord får alla reda på precis hur illa det är ställt i verkligheten med Veolias bemanning.

      Allt handlar om pengar. Veolia har lagt för lågt anbud. Bra kämpat av våra skyddsombud som försöker avslöja fusket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s