Jag fick åka de luxe-varianten

10001548_10203498407730178_1942649235768988405_nJaha, så var den här tjänstgöringsveckan över. Nu sitter jag på tåget, på väg till Östersund från Ånge. Det är fin vagn jag åker i. Coradia Lirex är tydligen det rätta namnet. X62 är den så kallade litterabeteckningen. Det är den som vi järnvägare brukar använda oss av. Den här typen av motorvagn finns numera över hela Sverige. I Stockholm är vagnen längre och heter X60, i Skåne, Göteborg och hos Östgötatrafiken kallas den X61. Norrtågs variant har fått namnet X62. Den skiljer sej lite från sina systrar. X62 kan köra i 180 kilometer i timmen, till skillnad från X60 och X61 som har en toppfart på 160. Anledningen till detta är att motorvagnarna i norr inte används som pendeltåg, utan mer som regionaltåg som går längre sträckor. Det märks även på inredningen. X62 är riktigt ombonad. Sätena är breda och fina. Benutrymmet generöst. Det finns till och med en liten kiosk i tåget där man kan handla fika. Väldigt trevligt. Jag har åkt alla X60-varianterna och kan bara konstatera att X62 slår dem alla. Konstigt vore det i och för sej annars. Idag när jag tog plats längst fram i tåget så var jag tvungen att fråga tågvärden om jag möjligen hade satt mej i fel avdelning. Detta var kanske första klass? Tågvärden bara skrattade. ”Nej, någon sådan finns inte”.

Personalen gillar också de nya motorvagnarna. I början hade de dock lite problem. Tågvärdarna blev nästan sjösjuka när de gick omkring i tåget. Vagnen gungar på ett konstigt sätt. Det är ett fenomen som inte uppstod i Reginorna, som tidigare användes i större utsträckning än idag i Norrtågstrafiken. Förra vintern var det problem med X62, på grund av all snö och is i norr. Men i år har vagnarna fungerat bättre. Det är kanske inte så konstigt med tanke på den milda vintern.

Landets första X60-vagnar sattes i trafik i Stockholm i augusti 2005. SL förfogar idag över 83 enheter, men ytterligare 46 är beställda, enligt Wikipedia. Norrtåg hyr tolv X62 av länstrafikbolagens egen vagnuthyrare Transitio. I Skåne rullar 69 X61, i Göteborg 22 och i Östergötland och Småland sju. Det innebär att det för nuvarande finns 182 vagnar i X60-serien i Sverige. Om jag nu räknat rätt i hastigheten. Vagnarna, som byggs av Alstom i Salzgitter i Tyskland, kan dock ses även på andra platser i landet. Tåg i Bergslagen har till exempel hyrt in tre av Skånetrafikens lila X61 för att klara sin trafik.

1625496_10203498882542048_3173460578150077108_n

Annonser

6 thoughts on “Jag fick åka de luxe-varianten

  1. Hej! Reginorna används fortfarande i Norrtågstrafiken. De är ”stationerade” i Luleå och går i tågen Luleå-Kiruna och vissa tåg Luleå-Umeå 🙂
    Hälsningar Lokis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s