Traktamentet rök också

1901143_10203486047381177_4530407778381806895_n

Säg kvartstid och en lokförare ser rött. Eller svart och gult. Det var exakt vad som hände idag. För hur tillbringar man bäst tolv timmar i Storvik? En söndag dessutom. Alternativen brukar inte vara så många. Äta och sova är en lågoddsare. Kanske tar man en promenad, kanske hänger man bara framför TVn och väntar på att tiden ska gå. Idag var ingen sådan dag. Idag gjorde jag en viktig insats. Jag tog tåget till Gävle och hejade fram Gnaget till tre viktiga poäng. Jag var inte ensam om det. Vi var nog 3000 AIKare som invaderade Strömvallen. Det blev en riktig fest, med gula och svarta rökfacklor som ramade in den sjungande klacken. Men smakar det så kostar det. Jeansen glömde jag i Ånge och att gå på match i Green Cargos paltor låter sej inte göras. JC hade öppet, så jag hann sätta sprätt på hela veckans traktamente innan det var avspark. Å andra sidan har Kära hustrun tjatat i typ två års tid att jag måste köpa ett par nya byxor.

Hela upplägget var nästan kusligt välplanerat. In i minsta detalj, som Charles-Ingvar hade sagt. Jag ankom Storvik i rätt tid med tåg 5961, slängde in väskan i orderrummet och hann med tåget till Gävle. Med raska steg traskade jag Nygatan upp mot torget, hann in hos biljettförsäljaren och fick veta att det fanns några ströplatser kvar. Köpte en svindyr plåt och fortsatte in på JC. 30 minuter kvar till avspark. Perfekt. Jag hann in till den alltid lika trevlige McDonald som bjöd på en vällagad burgare. Jag tog plats på Strömvallen i samma ögonblick som Gnaget marscherade in och det vackra fyrverkeriet exploderade.

Matchen blev dock inget fyrverkeri. Åtminstone inte den första timmen. AIK skapade inte en enda målchans. Ibrahim Moro var värdelös och blev utbytt. Tack och lov. Egentligen var det inte förrän Gefle tog ledningen och Black Army började sjunga om Lennart Johanssons pokal som det blev fart på AIK. Kenny byttes in och Kennedy avgjorde. Vilken befrielse. I år är det guld som gäller. Som alltid. Då håller det inte att tappa poäng på Strömvallen. Efter matchen hade jag nästan en och en halv timme på mej innan tåget tillbaka till Storvik skulle avgå. Jag hann in på Olearys, köpte en Pepsi Max och bevittnade första perioden mellan Linköping och Byske. Kopiorna förlorade, den gamle AIK-hjälten Roger Melins gäng vann. Det var bra, men det lär nog inte hjälpa i längden. Kopiorna leder tyvärr med 3-1 i matcher.

Nu sitter jag i lägenheten i Storvik och bloggar. Vid 23-tiden ska jag avlösa kollegan på tåg 4316 och köra tillbaka till Ånge. Men först får det bli ett par timmar mellan lakanen. Imorgon kväll ska jag bege mej söderut ännu en gång. Men då blir det ingen fotboll. Då satsar jag på mat, sömn och TV. Nån måtta på det roliga får det ju trots allt vara.

6 thoughts on “Traktamentet rök också

  1. En fråga, varför kunde du inte ha GC byxor på en match?
    Ville du inte, eller får man inte?

    Annars är dom GC byxorna jag oftast ser svarta med en liten Green Cargo logga på benfickan.
    Det är väl knappt märkbart för en gemene man…

    /Jona

  2. hmmm om du inte har bättre för sej än att åka och hålla på Gnaget mot mina favoriter, får jag nog öveväga att sluta följa din blogg 🙂 🙂

Kommentera

