På besök i Pepparkakeland

1797405_10203468813230334_1148400912_nJag ska avslöja en hemlighet. Jag älskar pepparkakor. Ibland händer det att jag köper en liten paket i smyg när Kära hustrun jobbar. Ett glas mjölk och en trave pepparkakor från Nyåkers är en svårslagen kombination. Döm därför av min förvåning när jag häromdagen var på väg till Vännäs och blev omledd med tåg 4590. Istället för att köra rakt fram och in i de långa tunnlarna efter Oxmyran, så fick jag 9A i ATC-panelens förindikator. 90 alltså. Växeln i högerläge. Det bar iväg ut på den gamla, krokiga sträckningen mellan Oxmyran och Öre Älv. Att bli omledd på det här sättet är helt odramatiskt. Alla lokförare får automatiskt ut en alternativ sträckorder när man kör tåg i de här trakterna. Jag har kört på den här linjen många gånger tidigare. Den fungerar som ett enda långt dubbelspår, även om det stundtals är väldigt långt mellan de två spåren. Den gamla sträckningen fick ligga kvar, när den nya banan byggdes och öppnades 1995. Det var bra tänkt, tycker jag. Undrar varför man inte gör så även på andra ställen?

Längs denna gamla del av Stambanan genom övre Norrland finns Nyåker. Antingen har det varit mörkt, eller så har jag helt enkelt tittat åt ett annat håll när jag tidigare gånger passerat detta stationsområde. Men så plötsligt häromdagen så upptäckte jag den. Pepparkaksfabriken. Mina pepparkakor! Så långt hemifrån, och här är de. Jag slängde upp mobiltelefonen och knäppte en bild. Jag blev genast sugen på mjölk och pepparkakor. Men det fick vänta. Jag hade jämt sjå med det tunga tåget och den trötta Rc:n. När jag närmade mej Öre Älv så fick jag slå stopp i maskinen. Det är här de två spåren åter blir ett. Jag fick vänta på ett Cargonettåg. Det lutar kraftigt, så jag kunde inte hålla hela tåget enbart med lokbromsen.

10155670_10203468820630519_840809881_nJag ankom till Vännäs några minuter tidigt. Drygt halva tåget skulle fortsätta till Umeå. Kollegorna kopplade på ytterligare ett lok, och hängde av några vagnar i aktern. Själv skulle jag bara traska iväg till Kommendörsgatan och krypa ned mellan lakanen. Men först tog jag en sväng inom kontoret. Jag frågade en av kamraterna på Green Cargo om han kunde berätta lite om pepparkaksfabriken. Det gjorde han gärna. Fram till 1989 växlade SJ i Nyåker tre dagar i veckan. Oftast var det ett Hg-lok som användes. Loket och personalen utgick från Vännäs och växlade även på en rad andra platser, bland annat i Långviksmon som ligger ytterligare några mil söderut. Förutom pepparkaksfabriken skickades även en del virke från Nyåker. Det berättas att en driftig och småfräck entreprenör i Nyåker fortsatte att skotta lastplanen i tio efter nedläggningen. Det behövdes inte, men SJ betalde ändå glatt. Noll koll, skulle man kunna säga. Undrar om sånt förekommer även idag?

1996 var sista året man kunde åka tåg till och från Nyåker. I slutet av 60-talet kom många skolklasser på studiebesök till pepparkaksfabriken. På tåget hem spred sej den ljuvliga doften av alla smakprover och kakburkar som handlats med till släkt och vänner, skriver företaget på sin hemsida. Där kan man också läsa att tåget var en viktig del i Nyåkers tidiga historia. Fabrikens alla råvaror ankom till en början i säckar med tåg och lastades för hand på kärror. Det är svårt att tro när man passerar förbi den lilla fabriken, men Nyåkers är idag världens största tillverkare av pepparkakor. Tillverkningen har pågått sedan 1952. För ett par år sedan invigde företaget ytterligare en pepparkaksfabrik, i Bjurholm, några mil utanför Nyåker.

1380466_10203468818350462_1405543408_n

3 thoughts on “På besök i Pepparkakeland

  1. Om jag minns rätt så är det ett företag (vars namn jag inte kommer på nu) i Nybro som tillverkar burkarna till Nyåkers pepparkakor. Man ser företaget på vänster sida när man kör igenom Fredrikslund mot Kalmar.

  2. Hej kamrat!
    Låter som du haft en bra vecka med diverse ting, och en sväng förbi pepparkakordoften också. Blev lika paff som du första gången det visade 9P i förindikatorn en natt man verkligen var trött, och bara längtade till sängen i Vns. Numera verkar det ligga den vägen oftast, iaf om man kör 4602, och ligger mer än timmen tidig..
    På väg upp till Åg nu med 5960 från Hrbg. Laddad och i jobbform efter 3 v ledigt. Tog semester veckan mellan lediga veckorna, och hämta lite energi nere i Spanien 😉
    Du får ha det bra där hemma, så håller jag ställningarna i Åg..

Kommentera

