En livets triangel

Så är man då åter på plats i Ånge. Klev innanför dörren till orderrummet redan igår, men hann bara ställa in väskan innan det var dags att bege sej iväg söderut, till Storvik. Där har jag tillbringat natten. Idag när jag kom tillbaka till Ånge upptäckte jag att 2014 års certifiering av lokförare är i full gång. Jag frågade en instruktionsförare om jag kunde få göra provet, trots att jag inte tillhör Ångepersonalen. Det gick bra. Resultatet blev dock en besvikelse. Förra året gick det betydligt bättre. Men godkänd blev jag. Med god marginal. Nåväl. Senast jag var i Ånge var för ett par veckor sedan. Även Den Vimsige fanns på plats den gången. En kväll satt vi på en thairestaurang och åt, när min gode vän och kollega plötsligt brast ut i skratt. Vi var deprimerade och undrade hur framtiden skulle bli. ”Är detta ett tecken?” undrade Den Vimsige och pekade ut genom fönstret. Där, på andra sidan gatan, läste vi på en skylt: Arbetsförmedlingen. Det var ju lite komiskt. Men inte nog med det. När vi klev ut från restaurangen noterade Den Vimsige en annan sak. ”Sedan när vi varit där på Arbetsförmedlingen och är helt knäckta så kan vi ju kliva in hos deras grannar…” Den gröngula skylten gick inte ta miste på. Systembolaget. Inte blev vi mindre fundersamma när vi upptäckte firman som höll till mitt emot dessa båda statliga instanser. Fonus… aj då. Som en livets triangel. Men så illa ska det väl ändå inte behöva gå? Jag och Den Vimsige tog oss samman. Vi slog följe till överliggningslokalen, drack kaffe och tittade på Sportnytt. AIK förlorade. Precis som Brynäs. Den Vimsige håller på Brynäs, precis som alla andra gamla gubbar. Detta var sannerligen ingen bra dag. Vilken tur att det snart skulle komma en ny.

6 thoughts on “En livets triangel

  1. Om nu dagar när Gnaget förlorar är dåliga dagar för dig så bör du ju vara ganska härdad. Det har ju blivit ett par förluster den senaste tiden………

  2. Var upp o vände med fliståget i onsdags, såg inte till dig men du smög väl omkring i kulisserna o styrde o ställde…:-)

      • Ooops, nu får jag nog skaffa nya glasögon. Får skylla på den lilla skärmen på mobiltelefonen… I onsdags somnade jag redan vid 17-tiden, vaknade till vid 22 och gjorde som ET (Phone home) och slocknade sedan igen. Kul liv.

Kommentera

