X11 får nytt liv i Göteborg

DSC00822Skånetrafiken valde att sälja sina motorvagnar av X11-modell. Kollegorna på Västtrafik resonerar annorlunda. Det mest troliga är att vagnarna kommer att rustas upp och gångtidförlängas. Vilket för övrigt också gäller Västtrafiks X12 och X14. Det berättar Västtrafiks Jarl Samuelsson i ett mejl till bloggen. ”Vår resandetillväxt är mycket kraftig med en 15-procentig ökning av tågresandet under 2013. Just nu håller vi på att titta över vår trafik mera i detalj fram till år 2020. Västtrafik har som mål att trippla resandet till 2035. Det innebär troligen både gångtidsförlängning av tågparken och köp av nya tåg”, skriver Samuelsson, som är avdelningschef för tåg, spårvagn och båt på Västtrafik.

Västtrafik äger – om jag nu inte är helt ute och cyklar – 23 X11, nio X12 och nio X14. Samtliga X11or byggdes från början som X10. Mellan åren 1993 och 1999 byggdes dock 49 vagnar om, och fick nytt littera. Bland annat utrustades X11 med toalett, något som saknas i X10. Idag kan man, förutom hos Västtrafik, se X11 rulla i trafik för Krösatåg och Norrtåg. I Skåne påbörjades utfasningen av X11 som Pågatåg 2010 och avslutades i september 2013, då det sista tåget med X11 gick på sträckan Åstorp-Helsingborg.

Annonser

2 thoughts on “X11 får nytt liv i Göteborg

  1. Det är en gammal väl spridd myt att X10-vagnarna fick littera X11 i samband med att de byggdes om med bekvämare stolar och toalett. Så var det dock inte, de fick heta X10 även efter ombyggnaden. Någon gång under 1990-talets andra hälft så upptäcktes dock att fordonen i och med ombyggnaden kommit att väga över 100 ton och därmed skulle betala högre banavgifter. Det var då lämpligt att särskilja de ombyggda fordonen med ett eget littera, vilket blev närmast lediga nämligen X11 (av någon anledning hoppades X11 över när X12 levererades i början av 1990-talet. Icke ombyggda X10 gick kvar i SL-trafiken och även X10 i Västerås och Gävle fick behålla sitt littera. Detta trots att de senare hade toalett men det var av en enklare typ som gjorde att totalvikten inte översteg 100 ton.

    Det är trevligt att X11-X14 får leva kvar hos Västtrafik. Det har varit en bra tågtyp och frånsett att en del vagnar för cirka fem år sedan fick alldeles förfärligt obekväma stolar är de också bra att åka i.

    • Det här borde jag veta, eftersom du redan en gång tidigare delat med dej av den här informationen i bloggen. Den här gången läste jag på Wikipedia, men det är som bekant en källa som inte alltid går att lita på. När byggdes egentligen Västtrafiks X10 om till X11? Hur lång tid tog det innan de döptes om?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s