Rd och Z70 på plats i Karlskrona

ck2Igår hände det spännande saker i Karlskrona. Åtminstone för oss järnvägsintresserade. Green Cargo, Swedtrac och diverse andra intressenter provkörde det nya transportupplägget med tåg till Verkö. Tyvärr befann jag mej själv långt från händelsernas centrum. Exakt 96,9 mil närmare bestämt. I Långsele. En av bloggens korrespondenter var dock på plats i Karlskrona och knäppte några intressanta bilder med sin mobilkamera. Green Cargo ankom med Rd-lok och ett knippe container- och trailervagnar. Swedtrac växlade med Z70 716, som nu placerats i Karlskrona. Det är för övrigt samma lok som en gång i tiden användes som växellok i Ulriksfors på Inlandsbanan. Provtransporten gick enligt en källa utan större problem. Passagen över den så kallade Österleden har varit det största orosmomentet. Tidigare har Karlskrona kommun förbjudit trafik på Verköspåret under dagtid. Nu är det förbudet hävt. Med det nya produktionsupplägget undviker man dessutom att passera den vältrafikerade infartsleden under rusningstid. Verkötågen beräknas ankomma Karlskrona under förmiddagen och inte avgå tillbaka norrut förrän framåt 20-tiden.

Från början var det tänkt att terminalens egen personal skulle utbildas för att sköta växlingsarbetet på Verkö. Enligt uppgifter till bloggen skickades sex personer på urvalstest och läkarundersökning. Ingen kunde godkännas, av olika anledningar. Därför kommer Swedtracs personal själva att sköta växlingen. Åtminstone under en uppstartsfas. Invigning av den nya terminalen kommer att ske måndagen 31 mars. Då kommer bland andra Green Cargos VD Jan Kilström och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd att finnas på plats i Karlskrona. På kvällen avgår sedan tåg 4620 från Karlskrona, norrut mot Emmaboda, Alvesta och Nässjö. Därmed finns Karlskrona, efter 20 år, åter med på den riktiga ”godstrafikkartan”.

ck

Annonser

5 thoughts on “Rd och Z70 på plats i Karlskrona

  1. Hej lokis, trevlig läsning att få veta mera i detalj om nya tågtransporter. Mycket läser man ju på jobbets web, men man får inte veta alls så mycket där, som man kan läsa i din blogg. Du är verkligen insatt i det mesta, så all heder till dig för det!

    Du kanske hört något mer i Lsl om trätågen som ska börjas köra uppifrån Hoting. Hörde lite i all hast innan jag skulle fara hem i tisfags, att GC skulle köra det med TMC-lok då dom var starkare än våra Td-lok.. Allt bra annars hoppas jag!

      • Jag är inte hemma så bra på dieslar, och minns inte rätt beteckning kandske men som jag fattade var det av typen som Tågab använder kanske 6-axliga.. Ingelsson bör veta mera.. Tror verkstaden bortåt överliggningen var involverade?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s