Ett fint välkomnande

1981951_10203357295162452_217794995_n

Ibland blir man alldeles varm i hjärtat. Kära hustrun köper blommor och ställer fram på köksbordet när man kommer hem efter en tjänstgöringsvecka i norr. Ungarna ritar en fin teckning med hundar och hjärtan och allt möjligt fint till ”vädens beste pappa”. Ni känner nog igen den känslan. Idag blev jag varm ända in i själen när buss 331 från Sundsvall rullade ned mot stationshuset i Långsele. Vad skådade mitt norra öga genom bussfönstret om inte ett livs levande Ma-lok! Vilket fint välkomnande! Jag slängde in mina två väskor i personallokalerna och traskade iväg för att titta närmare på det gamla loket. Egentligen småsprang jag nog. Strömavtagaren var uppe. Kompressorn gick igång. Det är flera år sedan jag senast körde ett Ma-lok, men jag kände genast igen ljudet inifrån maskinrummet. Donk-donk-donk i långsam takt. Ljuvligt. Vad gjorde då Ma 404 i Långsele en dag som denna? Är inte detta lok sålt till Norge? Jodå, 404 används i normala fall av Grenland Rail i vårt västra grannland. Men just idag var loket tillbaka i sitt forna hemland. 404 har i sitt tidigare liv passerat Långsele hundratals gånger. Bland annat med den tunga Kopparpendeln i kroken. Oftast multipelkopplad med en annan TGOJ-syster. Idag var uppdraget att hämta hem några V4or som Grenland köpt av Green Cargo. Växelloken har enligt uppgift fått ny färg och ATC monterad av verkstaden i Långsele.

6 thoughts on “Ett fint välkomnande

  1. Mycket snö i Lsl ser jag. Var där i lördags med 46050, nästan barmark…
    Roligt att se 404, länge sedan jag körde den i Et…

Kommentera

