Re-loken bort i norr

10014633_10203331355753983_900526160_nGreen Cargos Re-lok har blivit en allt mer sällsynt syn i Norrland. Om några veckor försvinner de helt. Jag hörde ryktet redan för ett par veckor sedan och när jag nu fick mitt schema för april så kunde jag snabbt konstatera att det i fortsättningen blir trippel-Rc i stålämnestågen för hela slanten. Åtminstone i det norra omloppet mellan Luleå och Borlänge. Jag kommer att utgå från Ånge i april och varken Ånge- eller Långseleförarna har turer med Re-lok nästa månad. Loken, som är knappt fyra år gamla, kommer dock att fortsätta att dra tunga ståltåg, men enbart mellan Borlänge och Oxelösund. I övrigt kommer Re-loken att användas i södra Sverige, bland annat på sträckorna Hallsberg-Göteborg-Malmö-Nässjö-Hallsberg. Green Cargo har 16 Re-lok, som när de köptes var öronmärkta för SSAB-trafiken till och från Borlänge. Tyvärr har de krokiga och backiga banorna i Norrland slitit hårt på Re-lokens hjul. För ett drygt år sedan var loken till salu, men nu flyttas de istället söderut i landet.

Annonser

9 thoughts on “Re-loken bort i norr

  1. Var det inte därför gc fick stålpendn en gång i tiden för att de köpte traxxen som skulle gå i stålpendn?

  2. I fredags när jag jobbade på MGB så kom det ett tåg med RE-lok. Lokväxlarna ville dock inte ha in det i stall för att de inte hade någon som kunde köra RE-lok. Det verkar ju inte så bra om de nu ska köra i södra Sverige?

      • Det utbildas en hel del här på flera orter nere i södern och nu i morgon måndag har turen även kommit till mig! 🙂
        /Mattias, Nässjö

      • Och i april så är det Alvesta och Kalmar förarnas tur med Re utbildning. Min tur kommer sista veckan i april.

  3. Låter lite märkligt om inte lokväxlaren har fått Re-utb. Det var Malmö som först skulle utbildas, och redan i okt/nov. Men Mgb har ju haft Br 185, och det är ju lite mer knepigt i uppstarten då danska atc går in först utan aktivering, som Eg-loket gör. Re som bara har svensk atc, går inte in utan att aktivera vredet. Jag menar att Re är enklare att handha, så varför har inte lokväxlaren blivit utbildad först av alla..

  4. Loken är säkerligen fortfarande till salu, om något bolag som inte ansesvara en konkurrent mot förmodan skulle vilja betala bokfört värde för dessa. de är väl belånade upp till strömavtagaren……

    • Det är dom inte längre, då GC tänkte om. Re trafikerar södra stålet mellan Blg-Oxd-Blg med mult 2 omlopp om dygnet. Övriga Re får klara sig på egen hand i södra landsänden, och många Rc-multar kan plockas upp till norr och bli tripplar i stålet. Re klarar oftast dom Rc-multdragna tågen själva, då tågvikten vanligen låg på max 2000 ton. Blir det tyngre tåg, så finns det ju Rd-mult att ta till.. Ett flertal Re finns alltid ståendes på översyn och i reservbehov..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s