En intressant lista

1557633_10203318679197077_110677534_nI Green Cargos personallokaler i Långsele hänger en intressant gammal lista. Den är ett utdrag ur SJs personalregister från 1989. Listan anger hur många lokförare det fanns i Sverige vid denna tidpunkt, stationeringsort för stationeringsort. Hagalund var den största orten, med 456 lokförare. I Göteborg fanns 339 och i Malmö 258. I Alvesta, där jag själv är placerad, finns idag bara 13 lokförare kvar. 1989 var den siffran 46. Sveriges minsta åkstation för 25 år sedan var Notviken, där en lokförare tjänstgjorde. Noterbart på den här listan är att både Roslagsbanans och Saltsjöbanans förarpersonal verkar vara inräknad. Sammanlagt fanns det 3502 lokförare i Sverige. Detta var alltså 1989. Det var elva år före splittringen av SJ. Det var dock ett år efter det att Banverket hade bildats. Jag var bara en liten spoling (nåja) på den här tiden, så jag vet inte hur saker och ting låg till. Hade Banverket egna lokförare redan då? I så fall tillkommer ytterligare några till de 3502. Eventuellt fanns också enstaka andra lokförare utspridda i landet. Några stora massor kan det knappast ha handlat om. Varför grubblar jag då över detta? Jag googlade på ”antal lokförare” och fick fram en uppgift att det i Sverige idag finns cirka 3000 lokförare. Jag trodde faktiskt att vi var fler än så, med tanke på de stora satsningar som gjorts de senaste tio åren. Har verkligen antalet lokförare minskat sedan 1989 eller är detta en felaktig siffra?

7 thoughts on “En intressant lista

  1. Det ända som har hänt på ”min” åkstation Kalmar idag, är att en tvåa har fallit bort…..;)

    • Glöm inte att Kalmar idag har 3 åkstationer. En för SJ AB, en för Veolia samt en för Green Cargo. Hur många de är tillsammans vet jag inte men antagligen fler än 1989 års 23.

  2. Det fanns fler stationeringsorter än vad som redovisas i listan. Exempelvis fanns under Norrköping även stationeringsorterna Linköping och Mjölby vars numerär redovisas ihop med Norrköpings siffra. Under Hässleholm fanns en grupp i Kristianstad. TGOJ som redovisas enbart med Eskilstuna hade även förare i Kopparberg och Oxelösund vid denna tid. Gällivare saknas också samt några ytterligare några mindre orter.

Kommentera

