Tre Y1 blir reservdelar

1314Inlandsbanan kommer att ta tre av sina motorvagnar ur trafik. Det handlar om Y1 1314, 1344 och 1346. De tre vagnarna bedöms vara i sämst skick av de elva Y1or som trafikerar Inlandsbanan. För att kunna hålla liv i resten av motorvagnsparken så kommer därför dessa tre individer att ställas av och bli reservdelsförråd. Just 1346 såg jag så sent som för ett par dagar sedan utanför verkstaden i Vännäs. Vagnen har varit uthyrd till Norrtåg hela vintern. Kvar i trafik blir följande Y1or: 1268, 1269, 1283, 1328, 1336, 1342, 1348 och 1356. Jag har visserligen slutat notera tåguppgifter i min anteckningsbok, men jag tror att jag har kört samtliga av Inlandsbanans Y1or. Under sommarmånaderna används minst tre vagnar, oftast flera, dagligen mellan Mora och Gällivare. Under vintern behövs en motorvagn för den dagliga trafiken mellan Östersund och Mora.

2 thoughts on “Tre Y1 blir reservdelar

  1. Tjena.
    Jag undrar om du skulle kunna gå ut med ett ordentligt inlägg där du tydligt ber alla pensionärer att flytta sina arslen från lokförarstolarna, och släppa in de nya unga nyutexaminerade lokförarna istället?
    Blir förbannad snart!

    • Ja, det förstår jag. Vi kan bara vädja till deras samveten. Och kanske komma med en och annan gliring. Helt klart ett ämne som jag kanske kommer att ta upp i bloggen framöver!

Kommentera

