Trevlig väntan i Östersund

1489192_10203257179739629_196055663_nAtt vara lokförare innebär inte bara att man måste kunna köra tåg, bromsprova vagnar och sova på kommando. Man måste kunna slå ihjäl tid också. Annars skulle man nog bli galen av allt väntande. Man väntar på försenade tåg. Man väntar på föraruppgiften. Man väntar på avbytet. Man väntar på mötande tåg. Man väntar på allting känns det som. Just nu sitter jag i Östersund och väntar på en buss som ska ta mej till Långsele. Men jag klagar inte. Utanför fönstret hör jag det karaktäristiska ljudet av en T43-motor som varvar upp. Jag ser hur verkstadspersonalen växlar fram några Y1or. Det är en trevlig syn, som jag annars bara brukar se under sommartid. Jag sitter i Inlandsbanans nya kontorslokaler. De flyttade från stationshuset i Östersund för några månaders sedan. Två eller tre stallplatser har fått ge plats åt ett helt nytt kontor. I somras när jag tjänstgjorde på Inlandsbanan såg jag hur bygget hade börjat ta fart. Då var jag skeptisk. Men med facit i hand blev de nya lokalerna kanonfina, även om de ligger lite offside i Östersund.

Jag bytte några ord med den vikarierande personalchefen. Nuförtiden är det bara i nödfall han sitter på kontoret. Han är lokförare precis som jag. Men den här veckan har han fått hoppa in som vikarie, eftersom den ordinarie chefen är ledig. Vi drog upp planerna inför sommaren som kommer. Jag ska nog hinna med en vecka längs Inlandsbanan även i år. Det lär bli i början av augusti. Förhoppningsvis kan Kära hustrun och den numera något mindre busiga Alice följa med.

10006622_10203257234981010_947346176_nEgentligen hade jag tänkt hinna med att klippa mej och äta thaibuffé innan bussen till Långsele avgår. Nu blir det varken det ena eller det andra. Jag tog en promenad genom lokstallet och träffade en massa pratglada reperatörer. Jag förstår inte varifrån folk har fått uppfattningen att norrlänningar är tysta. För två veckor sedan när jag också tittade förbi denna charmiga plats så stod en av Green Cargos T44or inne i Inlandsbanans lokstall. Nu är den borta. Idag gjorde jag istället en annan trevlig upptäckt. TMZ 1454, kallad ”Balder”. Inlandståget har den på prov. Loket ägs av Nordic Re-Finance, som nyligen köpte det av Baneservice. Faller proven väl ut är det tänkt att Inlandståg ska köpa 1454, och eventuellt ytterligare någon TMZ.

4 thoughts on “Trevlig väntan i Östersund

  1. Finns det lite mer skvaller om nedskärningarna hos Cargo? Tex hur många växlare respektive förare det är på alla orter som drabbas? Cargos pressmeddelande är ganska ytligt mdd endast fem åkstationer men det måste vara fler som drabbas? I vilket fall är det ett otroligt tråkigt besked. Jag lider med alla mina kollegor som drabbas och hoppas verkligen de hittar nya arbeten de trivs med.

Kommentera

