En annorlunda spökstation

DSC_0190

Förra veckan tillbringade jag i Ånge. Nästa gång det är dags för tjänstgöring så kommer jag att hamna ännu längre norrut. Närmare bestämt i Långsele. Även om jag aldrig tidigare har haft Långsele som utgångsstation, så har jag ändå tillbringat en del tid i det lilla samhället. Ångeförarna har ofta rast i just Långsele, innan de kör vidare norrut mot Vännäs eller återvänder hemåt, söderut. Förra veckan tog jag en promenad runt stationshuset och bangården. Det var en deprimerande syn. Långsele har blivit något av en spökstation. Inga persontåg passerar längre den här platsen. Vilket blev ett obehagligt uppvaknande för mej när jag skulle boka min resa till Långsele. Snabbaste – och enda – dagförbindelsen Karlshamn-Långsele tar 11 timmar och 14 minuter, enligt sj.se. Tre byten. Buss från Sundsvall. Ooops.

DSC_0187Nåväl. Spökstation var det. Jag har passerat några stycken genom årens lopp. Öde platser som en gång varit stora knutpunkter men nu står och förfaller. I Båstad är det tvärtom. Där byggdes en ny station på 90-talet med perronger, tavlor och klockor. Men perrongerna har växt igen. De är aldrig använda, om man bortser från enstaka specialkörningar. Tanken är att stationen ska öppnas när tunneln genom Hallandsåsen är klar och den gamla banan stängs.

Långsele är ingen spökstation i den bemärkelsen att inga tåg längre passerar. Det rullar massor av tåg förbi Långsele. Men nuförtiden handlar det uteslutande om godståg. Resandetågen går numera på den nya Botniabanan, ute längs kusten. Det sista persontåget stannade i Långsele i juni 2013. Idag känns platsen övergiven, trots godstågen. Perrongerna står tomma. Reklamtavlorna för Triss sitter kvar, som ett monument över en helt annan tid. Väntsalen har bommat igen. Den digitala tavlan med tågtider är tom. Inga tåg ankommer, inga avgår. På en trätavla kan jag fortfarande skymta resterna av en massa tidtabeller som klistrats i lager ovanpå på varandra under decennier. ”Lapplandspilen” läser jag på en liten rest av en gammal tidtabell. Den lär ha några år på nacken.

lsl1988En gång i tiden var det full rulljans i Långsele. Det är inte jättelänge sedan som folk kunde åka direkttåg till Stockholm via Sundsvall. Persontrafiken på Ådalsbanan lades ned i juni 2001. Då hade rälsbusstrafiken till Hoting via Forsmo redan varit nedlagd sedan 1985. En del kollegor i Långsele var med redan på den tiden och berättar gärna om hur turerna brukade se ut. De flesta är överens om att det kanske inte var bättre på den tiden, men definitivt roligare. Jag har fått tillstånd av en tågmästare att publicera en bild från 1988 i bloggen. Jag tackar så mycket för detta. Det är två rejäla tåg som står inne vid perrongerna på spår 2 och 3 i Långsele. En okänd SJ-kollega poserar stolt. Jag blir glad när jag ser den här typen av bilder. De säger så mycket. Jag kan riktigt känna stämningen den där dagen i Långsele 1988.

Idag kan man alltså inte längre ta tåget till eller från Långsele. Sista chansen hade man natten mot den 9 juni ifjol. Trots detta renoverades taket till perrongerna så sent som i september. Det kan ju tyckas bakvänt. Kanske hänger det ihop med framtida planer. Det förs lösa diskussioner om persontrafik mellan Umeå och Östersund, via Västeraspby, Långsele och Bräcke.

DSC_0188På tisdag förmiddag påbörjar jag min långa resa norrut. Det blev aldrig något köp på sj.se. Istället upptäckte jag efter lite detektivarbete att snabbaste – och faktiskt billigaste – förbindelsen från Karlshamn går via flyg till Östersund och buss till Långsele. Den här veckan blir det turer till Vännäs och Ånge. I början av nästa vecka bär det iväg hela vägen till Bollnäs. Då ska jag köra Re-lok för första gången på flera år. En kollega följer med, för att jag ska kunna få lite repetition på loket. Sedan bär det iväg hemåt från Bollnäs. Därifrån kan man i alla fall åka tåg.

10 thoughts on “En annorlunda spökstation

  1. Bokar ni resan själva till tjänstgörningsstationen som ni ska vara på?
    Måste arbetsledningen godkänna resan eller har ni fritt väl?
    Ingår resan i tjänstgöringstiden eller är du på plats i 8 dagar och åker hem sen?

    Nu blev det visst många frågor från en kollega, hoppas du står ut.

    • Vi bokar själva resorna och boendet. Vi har vissa ramar att hålla oss inom, så chefen behöver inte godkänna varje resa. Restiden räknas in i arbetstiden. Vi behöver alltså inte resa på några fridagar. Sedan händer det förstås att arbetsledningen ibland frågar om man kan tänka sej att göra det.

  2. Långsele ligger mig lite varmt om hjärtat. Som uppväxt i Sollefteå var Långsele den stora järnvägsmetropolen. Bl a ”pryade” jag på lokstallet där under vårvintern 1960, åkte YBo7 ToR Stå-Lsl varje dag. Vintern 1969 tjänstgjorde jag som vagnskötare på tågen 751-752 och hade därmed överliggning i Långsele. I samband med detta träffade jag min fru, som då var anställd på TR och också hade överliggning i Långsele. Vi träffades alltså i köket på överliggningen och den träffen pågår fortfarande. Från 1970 när jag började som lokbiträde i Vännäs använde jag överliggningen i Lsl regelbundet t o m juli 2009.
    Senast jag besökt Långsele var augusti 2013, bodde på campingen en knapp vecka, mest för att besöka ett antal kusiner i området.
    Jag besökte också stationsområdet, men det kändes tragiskt, med tanke på hur det en gång har varit.

  3. Lycka till Jonas med Re-multen.. Alltid lika spännande varje gång.. Har nyss haft sällskap med din kamrat Björn på TD som skulle kliva av i Söderhamn. Jag är på väg hem till H. Håll ställningarna där uppe!

  4. Då ska jag köra Re-lok för första gången på flera år.
    ”Skulle huvudbromskontrollen ligga i …” 11 år sedan – https://lokforaren.wordpress.com/2013/10/11/traxx-flax/
    https://lokforaren.wordpress.com/2013/09/12/re-lok-kan-flyttas-soderut/
    En av de vanligaste är hur många sorters fordon jag egentligen har typutbildning på.
    https://lokforaren.wordpress.com/2013/02/15/jag-hoppas-pa-iore/
    Kanske det här multade loket?

    Hej, jag har gott minne för detaljer men idag missade jag tandläkaren…
    Ha det så bra!

Kommentera

