Rena parodin

DSC_0121I tisdags hade jag träff med min adept. Jag har som bekant blivit mentor på gamla dar. Eftersom Julius bor i Kalmar och jag själv utanför Karlshamn så bestämde vi oss för att ses i Karlskrona. Det är ungefär halvvägs för oss båda. För en månad sedan var Julius med mej på jobbet. Jag körde ett godståg från Kalmar till Alvesta. Nu var det dags för honom att redovisa sina upplevelser för klasskamraterna. Men först ville han att jag skulle slänga ett öga på hans arbete. Det var anledningen till vårt möte i Karlskrona. Som vanligt åt vi lunchbuffé. Den här gången blev det thaimat. Den var väldigt god, men smaken nådde inte riktigt upp i samma klass som hos kinesen i stationshuset i Kalmar.

Själv reste jag med Öresundståg till Karlskrona. Det var en gammal kollega från min tid på SJ som körde. Han hade som vanligt mycket att berätta om planerna hemma i byn. Tågvärden var samma trevliga tjej som tjänstgjorde senaste gången jag åkte till Karlskrona, med min vän Konduktören för ett par månader sedan. Öresundståget ankom i rätt tid när jag skulle kliva på och rullade även in på sin slutstation i rätt tid. Det var ju bra. Riktigt samma tur hade inte Julius. Hans resa till Emmaboda gick fint, men sedan skulle han byta till tåg mot Karlskrona. Tåget var inställt. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Julius blev besviken. En blivande lokförare vill ju åka tåg, inte buss.

Min adept blev en kvart sen till Karlskrona. Under tiden passade jag på att besöka Veolias lokaler i den gamla lokstallsbyggnaden. Lokföraren till det inställda tåget berättade att han hade samma tur tre dagar i rad. Även dagen innan hade tåget blivit inställt. Och dagen innan dagen innan. Vilken parodi. Det var nåt fel på vagnen, tydligen. En annan kollega var inte riktigt nöjd med tingens ordning. ”Det är skrot. De har målat om dem och slängt in ny inredning. Det ser kanske bra ut, men i verkligheten är de här vagnarna slut”. Jag invände att vagntypen verkar fungera något bättre på andra håll inom Krösatågssystemet. Kanske har Blekingeborna haft otur och fått de sämsta av de sämsta gamla Pågatågen?

Inte blev det roligare när Julius skulle åka hem. Visserligen slapp han åka buss. Men problem blev det ändå. I höjd med Vissefjärda stannade den gamla X11an. Oklart varför. Den här gången tror jag dock inte att stoppet berodde på själva motorvagnen, utan mer på spåret eller signalerna. Efter några minuter rullade tåget igång igen. Men skadan var redan skedd. Bytestiden i Emmaboda är ibland så kort som två, tre minuter. Det räckte för att Julius skulle missa anslutningståget hem till Kalmar.

Kära hustrun, som pendlar med Öresundståget varje dag på sträckan Karlskrona-Karlshamn, berättar också om ständiga problem med Emmabodatågen. Häromdagen hörde hon hur det ropades i högtalarna på stationen. Tåget mot Emmaboda var inställt. Då kom det inte ens en ersättningsbuss. ”De hänvisade bara till nästa avgång”. Ja, sånt händer ju alla operatörer ibland. Akuta fel kan uppstå och ibland finns det inte tid att fixa fram en buss. Sammantaget ger det ändå bilden av en trafik som inte fungerar. Det har varit ständiga problem med denna Emmabodabana, även före upprustningen. På den tiden var det lätt att gnälla på SJ. Nu sitter Blekingetrafiken själva med ansvaret. Fungerar trafiken bättre? Nej, sämre än någonsin skulle jag vilja påstå.

3 thoughts on “Rena parodin

  1. Om jag förstått rätt så står ställverket för Emmabodabanan i Malmö. Vilket innebär att information från spåret, och styrning av signaler och växlar behöver färdas lång väg på osäkra ledningar. Detta leder till fördröjning och kanske även tappad information, som i sin tur leder till att signalerna går till säkert läge, dvs stopp. Flytta ställverket, borde finnas bra lokaler i Gullberna eller Emmaboda.

Kommentera

