Green Cargo håller som bekant på att se över verksamheten vid sina 236 taxepunkter. 50-talet platser har identifierats som olönsamma och kommer att försvinna ur företagets nätverk. Två orter som låg risigt till var Kil och Eslöv. Men tack vare Green Cargos nya avtal med Södra så räddas tills vidare båda dessa taxepunkter. Bolaget tar i sommar över TX Logistiks transporter av sågtimmer och massaved till Mörrum, Värö och Mönsterås. Förutom i Stockaryd, Falköping och Uddevalla är detta tåg som lastas på terminaler i just Kil och Eslöv. Green Cargo kan därmed merutnyttja lok och personal. Ett litet exempel på det som jag alltid hävdat: det svenska järnvägssystemet mår bäst av att hållas ihop, inte splittras upp. Annars blir den här typen av samordningsvinster helt omöjliga.
Vilket datum börjar ni köra södra-tågen?Kommer det att bli dubbla td till Mönsterås?
Vet inga detaljer alls faktiskt. Inte mer än att övertagandet efter TX sker till sommaren.
Jag skulle tro mer på att man merutnyttjar Td:n, typ då på natten eller på helgerna när maskinen ändå står still.
Möjligtvis att man skickar några enstaka vagnar i tågen som går på dagen/kvällen.