Det luktar panik

I fredags kväll spårade ett godståg ur i Folkesta utanför Eskilstuna. Tågtrafiken stoppades på båda spåren förbi platsen. Enligt Trafikverkets senaste prognos ska det ena spåret kunna återöppnas på tisdag eftermiddag. Fram tills dess ersätts persontrafiken med bussar på sträckorna Eskilstuna-Västerås och Eskilstuna-Arboga. Redan tidigt på lördagen visste Trafikverket hur olyckan hade gått till. Åtminstone enligt generaldirektörens pressekreterare Thomas Andersson. Enligt honom körde tåget mot stopp, demolerade en växel och spårade därför ur. Punkt slut liksom. Det känns mycket märkligt. Hur kan Andersson veta allt detta? Har han pratat med lokföraren? Kontrollerat spåret? Inspekterat vagnarna? Läst av ställverksloggarna? Naturligtvis inte. Han vet inte. Han gissar. Och hoppas säkert lite också. ”Fan också, måtte inte detta vara vårt fel”.

Det normala sättet att uttala sej när järnvägsolyckor inträffar är att undvika spekulationer och avvakta med slutsatser tills de olika utredningarna är färdiga. Jag vet att det finns en sådan överenskommelse mellan just Trafikverket och Green Cargo. Den finns säkert mellan Trafikverket och andra operatörer också. När ett Green Cargotåg spårade ur vid Södra station i Stockholm för några månader sedan var flera parter snabba med att skylla olyckan på bristande underhåll av infrastrukturen. Det hade varit lätt för Green Cargo att också göra det. Men det gjorde man inte. Tvärtom, faktiskt. Man konstaterade snabbt att urspårningen lika gärna kunde ha berott på ett axelbrott på loket.

Nu ruckar alltså Gunnar Malm och hans kamrater på den här överenskommelsen. Man gissar istället för att avvakta. Det luktar panik lång väg. Jag kan förstå att tidningar och allmänhet kräver att få veta vad som hänt. Jag tillhör också dem som tycker att det ibland tar alldeles för lång tid att utreda järnvägsolyckor. Ibland kan det handla om år innan exempelvis Haverikommissionen kommer med ett slutligt uttalande. Men någon ordning och reda får det väl ändå lov att vara? Saker och ting är inte alltid så enkla som de från början kan tyckas. Det viktigaste med utredningar är trots allt att de blir rätt. Att skylla på någon annan i ren bekvämlighet känns inte bra. Eller är det kanske så vi ska ha det i framtiden? Alla skyller på alla, utan att ta något eget ansvar?

Dessutom noterar jag en annan sak: det är inte Trafikverkets pressavdelning som uttalar sej, utan generaldirektörens egen pressekreterare. Det är kanske bara jag som gammal murvel som reagerar över detta. Det borde vara presschefen Helena Tilander eller någon annan på hennes avdelning som uttalar sej. Var håller Tilander hus? Här ligger en hund begravd, helt klart.

Annonser

6 thoughts on “Det luktar panik

  1. Oj. För en gång skull tycker jag det är lite märkligt det du skriver. Det känns väldigt defensivt å GC:s vägnar. Jag vet absolut inte själv hur det gick till, men det finns betydligt fler sätt att få information än just ställverksloggar. Och vad som verkligen hänt torde vara uppenbart för alla inblandade efter endast ett fåtal timmar med samråd mellan fjtkl, förare, operativa ledningen, Trafikverkets och GC:s informationsinhämtare och OPA med flera. Troligtvis har informationen kommit ur denna process till TRV:s högsta ledning. Vad är det som är så osannolikt att det varit en OSPA med uppkörd växel och urspårning som följd? Att sedan fel källa inom Trafikverket citeras i pressen kan ju bero på många andra saker. Panik tror inte jag som jobbar i verket varje fall. Det är vi för proffsiga för. Det känns som om du också hoppas och spekulerar lite! ”Fan också, måtte inte detta vara en stoppassage”.

    Helena Tilander skrev ett bra inlägg i senaste iTrafik som belyser medieklimatet som råder just nu. Och som många av oss anställda på Trafikverket känner igen mycket väl. Jag citerar:
    ” -Tyvärr tycker vi inte att rapporteringen har varit saklig utan väldigt ensidig. Det handlar ofta om att Trafikverket får bemöta påståenden från SVT eller Sveriges Radio. Vår bild om vad som hänt ifrågasätts konsekvent, medan motparten får framstå som sanningssägare. Andra mediers ledarsidor hänvisar till SVT eller Sveriges Radio och tar deras uppgifter som sanningen istället för att prata med oss. Det är en väldigt konstig mediedynamik.” Slut citat.

    Nu vill jag vara extra tydlig med att jag inte spekulerar i vad som hänt, för det vet jag absolut inget om. Det jag reagerade mot var ditt aggressiva påhopp på Trafikverket och åsikt att endast föraren skulle veta vad som hänt. Jag hoppas verkligen för Trafikverkets skull att Thomas Andersson inte dragit egna slutsatser om vad som hänt utifrån rykten och löst skvaller utan verkligen vet vad som inträffat och hur.

  2. Jag är ganska säker på att ingen kan veta exakt vad som hände, bara timmar efter olyckan. Det faller sej ganska osannolikt, men tanke på alla de utredningar och kontroller som måste göras. Man kan naturligtvis ha mer eller mindre goda gissningar, men så länge man inte vet säkert så anser jag det vara oerhört dumt att uttala sej som Thomas Andersson gör.

      • Det finns åtskilliga ”solklara” OSPA-A som ”inte behöver utredas” som de OSPA-fall som drabbade åtminstone två Järnvägsföretag i mellansverige för en tid sedan. Där visade det sig till sist att en viss spårledningsskarv inne på en driftplats låg en bra bit innan huvudsignalen, och om föraren skulle vara duktig och dra ända fram till signalen så att aktern på tåget kom in helt, fälldes med nödvändighet nästa spårledning också. TrV tvingades att dämpa sitt tonläge en smula efter att de bilderna presenterades på ett möte.

        Jag personligen vägrar att åka till en tillbuds- eller olycksplats med inställningen att ”det är solklart vad som hände”. Det är långt ifrån fallet. Det är dessutom att svika det förtroende som mina kollegor i branschen måste ha för mig som opartisk och objektiv faktainsamlare, utredare eller stödkamrat.

      • Detta är ett svar till KE1cSL:

        Precis som ”lokföraren” verkar du vilja missuppfatta. En OPSA är en OSPA hur du än vrider och vänder på det. En OSPA vet man att det är samma sekund som den inträffar. Att det är en OSPA behövs inte utredas. Däremot VARFÖR den inträffade och HUR den inträffade. Nu är det ju ingen som påstått något om just hur och varför, utan informationen från TRV är just bara ATT den inträffat och det behöver man inte gissa om. Det faktum ändras inte oavsett om du har en opartisk inställning eller inte!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s