TX granskas i Norge

DSC00767TX Logistik har hamnat under luppen hos Statens Jernbanetilsyn, SJT, i Norge. Den här bloggen kan avslöja att situationen förra fredagen blev så kritisk att företaget tvingades ställa in samtliga sina tåg i vårt västra grannland. Istället kallades personal med Norgekompetens akut till Sarpsborg för repetitionsutbildning på Traxx- och TMZ-lok. De norska reglerna för bland annat linjekännedom och fordonskunskaper är hårdare än de svenska. Det var något som TX Logistik hade dålig koll på. Bristerna uppdagades vid en flygande inspektion i Lilleström i oktober. TX Logistik skickade in papper, men SJT underkände dokumenten. I en ny skrivelse i januari satte Jernbanetilsynen en tidsfrist till den 1 februari. Om TX inte vidtog åtgärder skulle trafiktillståndet i Norge dras in. Efter utbildningsinsatsen i Sarpsborg förlängdes fristen till 17 februari. TX Logistik har nu garanterat SJT att använda personal med korrekt kompetens vid tjänstgöring i Norge. Jernbanetilsynen har därmed upphävt tidsfristen. Det framgår av flera dokument som den här bloggen fått ta del av. TX kör tåg på bland annat följande sträckor i Norge: Storlien-Trondheim, Kornsjö-Oslo, Alnabru-Hönefoss-Sokna, Kongsvinger-Elverum-Stören-Trondheim och Charlottenberg-Oslo-Bö-Lunde.

Advertisements

10 thoughts on “TX granskas i Norge

  1. Ett tag hade de bilvagnarna från CMP i Malmö men kontraktet hävdes abrupt efter två allvarliga olyckor där TX var vållande genom att man körde växlingen med lägre säkerhet än GC.

    • Växling med lägre säkerhet kan diskuteras. Tx har alltid fått beröm för att man skött samråden som man ska vid växling i hamnen. Undantag har säkert förekommit. Gc har säkert skött sig men har iallafall vid flera tillfällen hotats med förbud att växla inom CMP.
      Bilvagnar har Tx fortfarande. Men bara från autolink. Motortransport åker med GC.

      TX har linjer Trelleborg/Malmö-Eskilstuna, Trelleborg/Malmö-Årsta, Malmö-Herne, Halden-Malmö-Italien, 6 olika trävarutåg som rullar på olika orter i Sverige och Norge samt kalk från norge till Husum.

  2. Nåja, de norska reglerna vad gäller linjekännedom mm är faktiskt anpassade till EU:s lokförardirektiv. Det är med andra ord inga extremt hårda krav, utan snarare samma krav som skall gälla i Sverige med certifikat, kompletterande intyg och periodisk fortbildning. Det nya är att det numer finns formella krav på periodisk fortbildning inte bara på regelverk (JTF, motsv.) utan också på linjekännedom och fordonstyper. Det är alltså samma kunskapskrav som skall ställas på en svensk förare i Sverige.

    Den stora skillnaden tror jag ligger i att SJT faktiskt ger sig ut i verksamheten och tittar på fordon, personal, infrastruktur och vilken verksamhet som bedrivs. SJT gör dessutom inte bara förvarnade revisioner, de dyker även upp och gör överraskningsinspektioner. Transportstyrelsen gör ju bara dokumentrevisioner där de kontrollerar att järnvägsföretaget har de styrande dokument som krävs, eventuellt kompletterat med en intervju med några mer eller mindre slumpvis utvalda personer. Den enda gången på senare år som TS har varit ute och gjort en riktad verksamhetstillsyn var väl när reglerna om skriftlig information till förare infördes med RID-S 2011. Elaka tungor hävdar att det då var MSB som mer eller mindre tvingade ut TS i spåret.

    Vi kanske har ett och annat att lära av ”lillebror” i väst?

    • Fast i praktiken har man hårdare krav på linjekännedom i norge och anledningen till det är ju såklart den sämre ATC-utrustningen

      • SJT riktade inte bara kritik mot TX Logistik för bristande dokumentation av linjekännedom vid sin inspektion i Lilleström. De riktade även kritik mot sådant som bristfällig dokumentation av förarpersonalens kompetens, ingen formell analys eller beslut om godkännande av kompetens och hälsotillstånd hos personal som togs över från Peterson Rail, oklara typutbildningar på fordon, felaktiga laster i tågen (framförallt övervikt på sträckor med kraftiga lutningar) och litet annat smått och gott.

        Det kanske är litet fler företag som borde köra i Norge -brister i verksamhetskontrollen brukar uppenbaras ganska obarmhärtigt efter ett tag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s