Slutkonkurrerat i Danmark

DSC00881Den danska statsjärnvägen, DSB, kommer 2015 att överta driften av den så kallade Kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn. Tågtrafiken kommer inte att upphandlas. Åtminstone inte förrän tidigast 2020. Efter massor av förseningar och inställda tåg har den danska trafikmyndigheten tröttnat. DSB Öresund fråntas ansvaret som istället faller tillbaka på själva moderbolaget. ”Det är bara att erkänna att Kustbanan inte fungerat optimalt. Pendlarna kommer i kläm hela tiden och det vill vi inte medverka till”, sa den dåvarande trafikministern Pia Olsen Dyhr till nyhetsbyrån Ritzau i december.

Det var 2009 som DSB First övertog Öresundstågsdriften efter SJ och DSB. Företaget fick omgående problem med ekonomin, när det visade sej att man hade räknat helt galet i sitt anbud. Moderbolaget DSB förbjöds att skjuta till pengar för att täcka förlusterna. DSB First drog sej därför ur Öresundstågstrafiken. I Sverige tog då Veolia över driften, i Danmark blev det DSB Öresund. Öresundstågen körs på sträckorna Köpenhamn-Kalmar, Köpenhamn-Göteborg, Köpenhamn-Karlskrona samt Köpenhamn-Helsingör.

Annonser

5 thoughts on “Slutkonkurrerat i Danmark

  1. Tror att det är fler nackdelar än fördelar med all denna avreglering och att bara ta det som förtillfället verkar billigast.

  2. Blott til information: Pia Olsen Dyhr har just gått av som transportminister och hennes parti har just gått ur regeringen. Dessutom är 2015 ett valår så mycket kan ännu hinda hända. Starka borgerliga politiska intressen som med al sannolikhet få makten efter nästa val vill både upphandla mera trafik och privatisera eller sälja DSB.

  3. Det senaste i saken.. Svenska älgar får nu skylden för förseningarna på Kustbanan!

    ”Det är mycket viktiga tåg för den danska pendeltrafikken- De skall inte vara beroende av, vad som händer i de svenska skogarna”, säger ministern.

    Mycket lättköpt förklaring säger jag. Om inte kustbanetågen kommer att gå utan byte till Kastrup blir det också stort missnöje med det från passagerarna från hela norra Själland. Som i dag åker direkt eller byter från S-tåg i Hellerup, på Österport eller Köpenhamn H.

    http://www.sn.dk/sjaelland/ny-transportminister-kystbanen-skal-ud-af-sverige/artikel/386225#.UvM9O2J5Phc

    • Förstår lite hur danskarna tänker. Har ibland varit inne på samma linje, fast i den andra änden av trafikeringssystemet. På Blekinge Kustbana är en stor majoritet av resenärerna pendlare som åker delsträckor mellan Kristianstad och Karlskrona. De drabbas hårt av alla förseningar som uppstår i Danmark och i Skåne. Varför inte köra tågen enbart Kristianstad-Karlskrona? Det skulle visserligen innebära ett tågbyte för de som ska vidare mot Malmö, Kastrup och Köpenhamn, men å andra sidan skulle man eliminera förseningarna på BKB. Det är bara en tanke som slagit mej emellanåt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s