På specialuppdrag i mörka Småland

1511778_10203019467876981_2025712774_nImorgon ska jag iväg på specialuppdrag. Såvida inte familjen blir lika insnöad som häromdagen. Då fick grannen starta upp en gammal traktor och rycka ut för att skotta bort de värsta högarna med snö. Kommunens plogbil hade tydligen kommit på villovägar. Som mentor för Julius, en gymnasieelev i Kalmar, så kommer jag imorgon att bege mej iväg till mörkaste Småland. Turen börjar med passåkning från Alvesta till Kalmar. Sedan kör jag tåg 5314 samma väg tillbaka. Då ska Julius följa med. Det ingår i själva mentorskapsprogrammet. Adepten ska följa sin mentor under en arbetsdag. Hur Julius och hans skola lyckades övertala regionchefen på Green Cargo om detta begriper jag inte. Det brukar vara i princip omöjligt för utomstående att få åka med oss lokförare i ett tåg. Säga vad man vill om min arbetsgivare, men det här har de ordnat väldigt bra. Personalfördelaren har beordrat ut just den här turen på mej, eftersom den passar Julius bäst. En instruktionsförare från Malmö möter upp för att assistera mej och min adept. Själv är jag egentligen ledig imorgon, men jag har fått flytta en fridag. Annars hade jag inte kunnat komma loss från uppdraget som tillsyningsman i d-skyddet på den så kallade Skånebanan. Det ska bli trevligt att köra tåg igen. Det har faktiskt inte hänt sedan den där hopplösa söndagen i slutet av december när jag tvingades backa genom halva Göteborg. Jag har haft semester, varit på kurs och agerar nu säkerhetsansvarig på spärrfärderna mellan Åstorp och Klippan.

2 thoughts on “På specialuppdrag i mörka Småland

  1. Nu vet jag förvisso inte vad din ”elev” går för gymnasielinje men tror du inte att det kan ha spelat roll för att regionchefen på GC skulle godkänna det hela?

Kommentera

