Tråden är 70 år gammal

1011117_10153730469250284_1367607595_nNästa år är det hundra år sedan som elektrisk drift för första gången kopplades in på en längre järnvägssträcka i Sverige. Det skedde på Malmbanan mellan Luleå och Narvik. Det var bygget av kraftverket i Porjus som möjliggjorde denna satsning, som blev en succé. 1926 invigdes eldriften mellan Stockholm och Göteborg. Fem år senare kunde man köra ellok även till Malmö. Därefter följde en snabb utbyggnad. Till sist fick till och med min egen bana, Blekinge Kustbana, elektrisk drift. 2007 var det projektet klart. Idag finns cirka 1360 mil järnväg i Sverige, 1115 mil är elektrifierad.

Sverige valde ett system med växelström. 15 000 volt, 16 2/3 hertz. Principen är den samma idag som för nästan hundra år sedan. Det går alldeles utmärkt att ta ett lok från 20-talet, trycka i brytaren och köra iväg. Vi har själva ett sånt lok på museet i Kristianstad, Du 109. Det tycker jag är väldigt fascinerande. Men även om ett välskött Asealok tycks hålla hur länge som helst, så slits naturligtvis själva kontaktledningsanläggningen. Just nu pågår till exempel ett stort arbete mellan Mjölby och Nässjö där den gamla tråden byts ut. Senare i år ska delar av Västra Stambanan få ny kontaktledning.

1620968_10153730468660284_491284142_nSå var finns då Sveriges äldsta kontaktledning? Jag började luska lite i den saken. Om man bortser från enstaka sidospår eller bangårdar så finns vinnaren i Skåne. Närmare bestämt mellan Eslöv och Teckomatorp. Denna linje elektrifierades under andra världskriget (!) och stämmer de uppgifter som jag fått fram så har kontaktledningen aldrig bytts ut. Det är original 1944. Vi snackar liksom dagen D, Stalin, Hitler och Per-Albin. Det känns helt otroligt att grejerna fortfarande håller ihop efter 70 år. En anledning kan möjligen vara att banan är synnerligen lågtrafikerad. Den används i princip bara vid omledningar. Senast jag körde denna sträcka var i somras när jag löste av en Nässjökollega i Hässleholm. Kopparpendeln går i vanliga fall via den så kallade Skånebanan till Helsingborg, men på grund av banarbete var tåget omlett. Egentligen skulle jag kört hela vägen till Tornhill och gjort rundgång, men tåget var inte längre än att det gick att klara av den saken i Eslöv.

Även nu pågår ett banjobb på Skånebanan. Det vet jag allt för väl, eftersom det är här som jag just nu tillbringar dagarna som tillsyningsman i d-skydd. Tågen omleds även denna gång. Häromdagen berättade en kollega att han skulle köra ett tåg via Eslöv-Teckomatorp. Det var så jag fick idén till det här blogginlägget. Jag bad honom knäppa några bilder längs linjen. Det gjorde han gärna. Linjen är ”stenålder” på många sätt, trots att den faktiskt är fjärrblockerad. I banvallen ligger såväl skarvspår som träslipers. När det gäller kontaktledningsanläggningen så läser jag i Postvagnen att det finns ”gamla gröna platsgjutna stolpar och till och med ”pinn-isolatorer” för kontaktledningen. Som toppen på allt så är hjälpkraften bara med två trådar.” Ellära är inte min starka sida, så jag vet inte riktigt vad allt det där betyder. Men det låter väldigt gammalt. Och väldigt charmigt.

13 thoughts on “Tråden är 70 år gammal

  1. Hur häftigt som helst! Fast linjen Tp-E används oftare än man kan tro. Men spårläget ligger tydligen väldigt dåligt på sträckan. Nästan så man får spänna fast sig i stolen har jag hört?

  2. Somrarna 2003-2005 när VKB igenom Lund byggdes ut till dubbelspår leddes många tåg Lund – Eslöv – Teckomatorp. Ganska säregen känsla att åka med ett öresundståg som gick på skarvspår (hände tidigare på Österlenbanan, fast där är numer helsvetsat…). Vi får väl se när/om Marieholm får sin pågatågsstation, den senaste cirkusen slutade i intet (först skulle staten skjuta in pengar, dessa drogs tillbaka, Eslövs kommun rycker in med garantier men TRV säger i slutändan ändå nej)

  3. Du nämnde Bleinge Kustbana. Har inte åkt den sedan ”tråden” kom. Vart har Kustpilen tagit vägen, gillade färgsättningen på de tågen.

  4. Min son hade en favoritfilm när han var liten. Jag hittade den på SVT:s hemsida, och Ni i branschen har säkert sett den massor av gånger; ”Elektrifieringen av Svenska järnvägen”. Han vara bara 3 år när han började kolla på den. Tror han såg den 100 gånger…kanske en framtida järnvägars…?

Kommentera

