Kollegan angav sej själv

stoppFör åtta, nio år sedan skulle jag lifta med en kollega hem från Helsingborg. Han ville gärna ha sällskap på loket, så jag hivade mej upp i Rc6an. Idag har han blivit något av rikskändis. Men den gången blev jag lite förvånad eftersom kollegan i vanliga fall inte var den mest sociala typen. Han ville gärna prata. Det var något som tyngde honom. Han hade dåligt samvete och ville gärna berätta vad som hade hänt dagen innan. Kollegan skulle växla ned ett Öresundståg från bangården i Helsingborg. Han körde ut X31an på utdragsspåret och satte sej sedan i andra änden av motorvagnståget. I backen ned under Knutpunkten står en förrädiskt placerad växlingsdvärg. Den har många lokförare kasat förbi av misstag. Så även den här kollegan. ”Det var inte med många meter, men jag gjorde som man ska. Jag ringde tågklareraren och erkände vad som hade hänt. Hon sa att jag kunde backa tillbaka och sen skulle vi glömma den saken”.

Det var schysst gjort av tågklareraren. Sådan är nämligen inte den formella gången. I normalfallet tas lokföraren ur säkerhetstjänst, en olycksplatsansvarig utses och en faktainsamlare kontaktas. Föraren kan få genomgå en läkarundersökning och eventuellt kompletterande utbildning innan han eller hon kan återinsättas i tjänst. Dessutom måste alltid en blankett av typ Ospa A fyllas i. Den innehåller alla uppgifter om det inträffade och upprättas gemensamt tillsammans med tågklareraren omedelbart efter stoppassagen.

Kollegan fortsatte sin berättelse. ”Vet du vad som hände idag då? När jag kom till jobbet och tittade i mitt postfack så hittade jag en Ospa A-blankett. Tågklareraren hade anmält mej, trots att hon sa att hon inte skulle göra det!” Jag blev lika upprörd som min kollega. Att man inte kan lita på en endaste människa nuförtiden! Man kan väl inte säga en sak och göra en annan? Skandal. Nästa dag när jag klev innanför dörren i personallokalerna bredvid Knutpunktens ack så väldoftande sopstation så fick jag en smärre chock. När jag tittade i mitt postfack hittade även jag en Ospa A-blankett. Jag rusade in till arbetsledaren och frågade om jag också hade kört mot stopp, kanske utan att ens veta om det? Arbetsledaren skrattade till. ”Nej, inte alls. Det är bara det att Banverket har ändrat lite på utseendet av de där blanketterna, så vi har delat ut en ny till alla lokförare”.

Dra mej baklänges! Jag slängde mej på telefonen om ringde upp kollegan som jag hade liftat med dagen innan. ”Du har väl inte fyllt i blanketten och skickat in den?!” Jo, det hade han gjort…

10 thoughts on “Kollegan angav sej själv

  1. Det är väl inte dvärgsignalen på bilden som åsyftas för det är ju en huvuddvärgsignal i Göteborg om man skall tro märktavlan.

  2. Hmm…med risk för att verka dryg och besserwisser…men att inte skriva på sådant som många gör fel på, gör ju bara att problemet inte uppmärksammas och rättas till. I detta fallet kanske en skitsak – jag vet inte och är inte insatt – men var går gränsen? Jag reagerade mest på skrivningen att det var schysst av tkl…

Kommentera

