”Trafiken kan bli svår att försvara”

DSC_0151Jag har skrivit massor av inlägg i den här bloggen om upprustningen av Emmabodabanan. Jag har ifrågasatt behovet av 16 dubbelturer om dagen med Krösatåg. Jag vet sedan gammalt hur glest besatta tågen mellan Karlskrona och Emmaboda brukar vara. Nu är visserligen banan nyrenoverad och tidtabellen förbättrad. Men det innebär inte att resandeunderlaget har ökat. Jag tycker det är vansinne av ett fattigt län som Blekinge att satsa alla dessa miljoner på denna trafik. Kostnaden är cirka 35 miljoner – per år. Kalmar Länstrafik står för en del av fiolerna, men den största delen av fakturan hamnar på Blekingetrafikens bord. Det innebär en kostnad på nästan 100 000 kronor om dagen. Att det ska gå tåg på banan är en självklarhet. Det är inte det jag hänger upp mej på. Men 32 tåg om dagen… jisses! Tio tåg i varje riktning hade räckt mer än väl. Ett par avgångar på morgonen, lika många på eftermiddagen och sedan trafik varannan timme där emellan. För några veckor sedan gjorde jag ett studiebesök på ett av Krösatågen. Mina farhågor besannades. Sex personer fanns ombord när tåget rullade ut från Karlskrona C.

Ett litet mysterium i sammanhanget är dessutom att de nya tågen inte stannar i det största samhället längs banan, Rödeby, med sina drygt 3000 invånare. Jag skrev om detta i bloggen för ett par veckor sedan. Idag har även Sydöstran, en av lokaltidningarna i Blekinge, en artikel i ämnet. Den är intressant på många sätt. Plötsligt verkar även politiker och tjänstemän i Karlskrona ha insett det tveksamma i att bekosta 16 dubbelturer per dag. ”Man behöver också höja resandeunderlaget på Krösatågen. Får vi inte upp trafikmängden på lite sikt kan det bli politiskt svårt att försvara trafiken. Då är ett stopp i Rödeby ett bra tillskott”, säger trafikplaneringschefen Per Welander på Blekingetrafiken. Ja, jag säger då det. Sent ska syndaren vakna.

En annan sak som är anmärkningsvärd är att de olika länstrafikenbolagen i Blekinge, Kronoberg och Kalmar har helt olika syn på nyttan med Krösatågen. Det finns ingen gemensam linje i satsningen. För Kalmar och Kronoberg är det viktigaste att stanna på småorter som Smedby och Örsjö, Blekingetrafiken har prioriterat en anslutning norrut. Nu kommer man eventuellt att tänka om. ”För dem som bor utanför Karlskrona och ska resa vidare norrut, kan Rödeby också vara en bättre station att kliva på än Bergåsa eller Karlskrona C”, säger Magnus Forsberg på Region Blekinges trafikavdelning.

I augusti kommer Krösatågen att börja trafikera sträckan Emmaboda-Kalmar. Då blir det direkttåg Karlskrona-Kalmar. Några definitiva beslut om att knyta ihop denna del av Krösatågstrafiken med Krösatågen Hässleholm-Växjö finns ännu inte. Det är länstrafiken i Kronoberg som tvekar. Den 31 mars påbörjar Green Cargo sin trailer- och containertrafik till Verkö i Karlskrona. Det blir fem avgångar i veckan från Karlskrona på Emmabodabanan, via Alvesta till Nässjö och vidare norrut.

10 thoughts on “”Trafiken kan bli svår att försvara”

  1. Även på sträckan Vö-Hm är det svårt att försvara alla avgångar på krösa. Visst, i rusningstid är det stundtals fulla tåg och mycket tacksamma resenärer (nåja, så länge allt funkar 😉 ) men en del avgångar mitt på dagen och sent på kvällen/natten är det tre-fyra resenärer per avgång, ibland tomtåg. Visst är det uppstartsfas fortfarande och man kan ju hoppas att det förbättras, men en del av avgångarna känns definitivt inte försvarbara…

  2. Jag vet inget om biljettpriserna på banan men jag gör ett exempel, som kanske inte är helt korrekt, men låt oss säga att en medelresenär åker halva sträckan och kanske betalar i snitt 100 kr per resa. Det skulle då innebära att det behövs ca 63 resande på tåg – för att täcka upp kostnaderna. Skulle resande vara mer lokalbetonat så krävs det ännu mer eller högre genomsnittspris på biljetterna. Kan detta räkneexemplel stämma eller har jag antagit helt fel siffror? Och är snittet per tågresa så högt?

  3. Ja det är en högst intressant frågeställning. Och samtidigt fanns det inte pengar till Pågatågstrafiken til Karlshamn. Fast där var det ju Karlshamns kommun som sade stopp, så det kanske är en dum jämförelse?

    Beträffande godstrafiken till Verkö så är det intressant att du nämner att den ska starta den 31 mars och att den ska gå via Em till Av. Innebär det att GC ska dra med sig en Td från Av varje dag eller varje vecka såsom i Kh? Eller ska det placeras ett terminallok i Ck? Vet du något om tågets tidtabell? Jag kan inte hitta något i grafen?

    Lars-Erik i Olofström

    • Tåget kommer att avgå vid midnatt från Nässjö. Det borde innebära ankomst till Karlskrona vid halvfyra, fyratiden. Tillbakagången vet jag inget om, men kan tippa att den blir efter middag någon gång. Green Cargo kommer inte att ansvara för dieselloket. Växlingen kommer att skötas av Swedtrac. Vad jag hört kommer de att använda en Z70 eller eventuellt en T43 för rangeringen. Tidtabellerna lär säkert dyka upp i daglig graf inom kort.

  4. Hej! Tack för tipset. Möte i Vfa och på återvägen även i Spj blir ju kul. Utmärkt foto och filmtillfälle alltså. Vet du något om hur växlingsrörelserna ut till Verkö kommer att genomföras? Jag menar, kommer vagnarna att skjutas ut till Verkö med tågloket eller gör man någon annan lösning? Med tanke på att tåget står i Ck/Verkö i nästan 10h innebär det väl lastning på ”vänt” gissar jag?

Kommentera

