Förlorarna kan finnas i Kalmar

4532SJ lämnar med största sannolikhet Kust till Kustbanan, kanske redan i december i år. Berörda länstrafikbolag på sträckan Växjö-Göteborg har nämligen för avsikt att börja trafikera denna järnvägslinje med Öresundståg. Tillgången på vagnar är nu löst. Bland annat har vissa avgångar i Skåne, som tidigare kördes med X31, ersatts med Pågatåg. Behovet av dubbla vagnsätt norr om Hässleholm har minskat eftersom Krösatågstrafiken till Växjö kommit igång. Dessutom har SJ två X31 som inte används. Det är ingen vild gissning att dessa vagnar kommer att säljas tillbaka till Öresundståg.

Frågan är då vem som är vinnare i de nya planerna för Kust till Kustbanan? Antalet avgångar är visserligen tänkt att bli de samma som tidigare, fyra, men tågen från Göteborg kommer att få Växjö som slutstation. Resande mot Kalmar tvingas till tågbyte. Resenärer till Karlskrona måste byta två gånger. Är utvecklingen verkligen på väg åt rätt håll? När jag slutade på SJ hade den värsta splittringen och uppdelningen av järnvägstrafiken nyss kommit igång. Då kunde man fortfarande åka direkttåg till Göteborg från både Karlskrona och Kalmar. Nu håller landet på att svämmas över av ett lapptäcke av små lokala och regionala trafiksystem som omöjliggör all form av vettig fjärrtrafik. Även godstrafiken trängs undan allt mer.

Förutom resenärerna blir det mina kollegor på SJ i Kalmar som får ta den värsta smällen. Jag kan inte tänka mej att åkstationen överlever. Det baserar jag inte enbart på uppgifterna angående den nya trafiken på Kust till Kustbanan mellan Växjö och Göteborg. Jag har redan tidigare fått illavarslande signaler från Kalmarhåll. Redan förra året avslöjade SJ att trafiken mellan Kalmar och Göteborg går dåligt. Då ville man ersätta serveringspersonalen med anställda från ett bemanningsföretag. De planerna sprack, av olika anledningar.

Idag ska SJ som bekant spara en miljard på tre år. 400 personer har varslats om uppsägning. Den besparingen innebär en utgiftsminskning på 200 miljoner kronor. Flera sparpaket är alltså att vänta. Vi kan kallt räkna med att SJ kommer att lägga ned all trafik som inte är lönsam. Konkurrensen längs Västra stambanan innebär kanske en förbättring för folk längs linjen mellan Göteborg och Stockholm. Men det är alla vi andra som kommer att få betala priset för denna saliggörande ”marknadsanpassning”. Jag klandrar faktiskt inte SJ. Konkurrensen är påtvingad. SJ gör bara det enda deras ägare, staten, kräver av dem: tjänar pengar. Allt annat är tydligen oviktigt för svenska politiker. Det är många år sedan SJ hade någon form av trafikeringsplikt.

18 tankar på “Förlorarna kan finnas i Kalmar

  1. Ska bli intressant att se ett trafikupplägg i Växjö för rundgång med lok. G – Vö – Kac körs ju med Rc.

  2. Tråkigt med SJ’s uttåg från KtK. Enda fördelen för den gemene pendlaren är väl att biljettpriser kommer anpassas efter Länstrafikens zonsystem?
    Inget ont om Öresundståg men det är bevisligen redan bökigt nog för pendlare i Småland. Lägga till byten är nog inte rätt väg att gå. Möjligen direkttåg och tätare avgångar G – Kac och vice versa.

  3. Den gamla klyschan ”Det var bättre förr” stämmer återigen in på ämnet.
    På den tiden fanns riktiga nattåg från Malmö till Storlien till vettigt pris, nu är det billigare att ta bilen upp. Och i samarbete med dåvarande Banverket hade vi faktiskt en fungerande infrastruktur på räls. Det gnälldes inte lika mycket då som nu.

    I slutändan var det alltså inte bra för tågtrafiken att monopolet öppnades upp.

    • Visst var det bättre förr när SJ ville lägga ner all lokaltrafik utanför storstäderna. Visst var det bättre förr när folk var tvungna att ta bilen/bussen för att det inte gick några tåg. Visst var det bättre för när det inte gick några tåg alls.

      • Kallar du SSB och VSB samt VKB för nerläggningshotade innan 2001? Det var ju dessa linjer som var SJ:s ryggrad sedan starten. Jag tar det som ”lokaltrafik” när linjerna går utanför storstäderna men mellan dom.

        Jag tror inte du tycker avregleringen har gynnat mer än biljettpriserna och viljan att driva en tågoperatör. Men något fatalt har inträffat sen splittringen.

  4. Tråkigt om SJ försvinner och att vi från Kalmar med omnejd blir tvugna att åka öresundståg om man ska resa till Malmö eller Göteborg. Har alltid försökt undvika öresundstågen då det enligt mig är ett pendeltåg som jag skulle kunna acceptera att resa max 10 mil med.

    Jag håller med om att det mer och mer bara blir en massa lapptäcken av länstrafikbolag. Det statliga monopolet samt affärsverket SJ försvann, men det går bra att driva persontrafik på landstingsnivå och där konkurrera bort bolag som vill köra i egen regi.

    • Om du tycker elefantarslen är ”åkbara” i 10 mil, vad tror du X11orna känns på samma sträcka och lite mer (Hm-Vö)?

      • ja X11 är inte mkt bättre, men nu var det SJ och deras loktåg som jag kommenterade.

  5. Vi åker ganska ofta mellan G och kac,och vi äkte ju x 32 tidigare,men det blir inga resor i 35 mil i x 31..nu får det bli bilen.

  6. Tack för en intressant och givande blogg,förresten..vet du om green cargos trafik till Oskarshamn överlever,eller hur ska annars Scanias hyttfabrik få sin plåt?

  7. Hur i hela friden ska detta gå! Hur många avgångar blir det kvar mellan Kalmar-Växjö som passar tåg till Göteborg? Jag reser ju i stort sett varje helg sträckan Kalmar-Göteborg t & r.
    Bekvämt att slippa byta också!

    • Tanken är att Öresundstågen mellan Växjö och Kalmar ska fortsätta att gå som vanligt. Tågbyten till de fyra avgångarna mot Göteborg är tänkta att ligga i Alvesta eller Växjö. Förhoppningsvis blir det en smidig övergång. Men lika bra som direkttåg blir det förstås aldrig.

      • Och knappast så billigt heller! Jag köper de 3 månader i förväg. Runt 300 kr t & r ..

  8. Bra skrivit !
    Tråkit om SJs relativt bekväma loktåg försvinner till förmån för Öresundstågs X3I. Med tanke på att tågen skall trafikera en rätt lång sträcka så är det nästa skandalöst dåligt att köra med så obekväma tåg !
    Öresundstågen är visserligen nyare och har bl.a AC m.m, fast SJs tåg är, till skillnad mot Öresundstågen, betydligt bättre anpassade för långväga trafik , de renoverade vagnarna är jättefina !
    Utvecklingen verkar tydligen gå åt fel håll, på 90-talet kördes det till och med X2-tåg på denna bana!

    Nej ! Hoppas trots allt att SJ-tågen blir kvar, byt ut kioskvagnarna mot vagnar som har högre standard så har man tåg av god kvalitet. Kör fler avgångar, kanske några med färre uppehåll än nuvarande tåg. Man kan dock även i fortsättningen samarbeta med länstrafiksbolagen och dessa kan köra anslutande trafik till tågen och deras kort kan gälla som i dag m.m.
    Ambitionen bör ju vara snabbare och framför allt oftare !

Lämna ett svar till Sebastian Juthe Avbryt svar