Äntligen godståg på Emmabodabanan

DSC00052Den 31 mars kommer godstrafiken äntligen igång på allvar igen på den upprustade Emmabodabanan. Förutom ett och annat omledningståg har ingen i Karlskrona sett ett godståg på över 20 år. Det är Green Cargo som kommer att köra trailers, containers och växelflak från Verköhamnen. Tåget går via Emmaboda, Alvesta, Nässjö och vidare norrut. Det blir fem tåg i veckan till Karlskrona och lika många därifrån. Green Cargo ser Verköhamnen som en framtida knutpunkt när det gäller den intermodala trafiken. ”När de intermodala volymerna är lägre kan vi även kombinera lasten med annat gods. Det gör lösningen kostnadseffektiv och flexibel samtidigt som det ger oss möjlighet att utöka våra volymer i takt med att fler kunder nyttjar förbindelsen”, säger Anders Ohlsén, säljare Green Cargo.

Green Cargo har redan förbindelser med kontinenten på flera sätt. Dels via Öresundsbron, och dels via färjor till Polen och Tyskland. Satsningen tillsammans med Stena Line i Karlskrona ska förhoppningsvis skapa en effektiv logistikkedja med de sydöstra delarna av Europa.

Från början var det tänkt att vagnarna till och från Karlskrona skulle gå via Blekinge Kustbana. Karlshamnståget skulle fortsätta de dryga sex milen till Verkö. Tyvärr gick det inte att hitta en fungerande lösning. Godståget kunde inte vara framme i Karlskrona förrän på morgonen och omlastningstiderna blev då för knappa. Tack vare det nya upplägget planeras nu vagnarna ankomma Verkö på förmiddagen och avgå norrut framåt kvällen.

Green Cargo kommer att sköta tågdragningen, men troligtvis inte växlingstjänsten. Uppgifter till bloggen gör gällande att Swedtrac fått det uppdraget. En Z70 (eventuellt en T43) kommer att användas. På sikt är det tänkt att terminalen själva ska sköta rangeringen med hjälp av en så kallad Unimog.

Annonser

6 thoughts on “Äntligen godståg på Emmabodabanan

  1. Kul!
    Jag har iofs personligen medverkat i de få undantag av godståg till/från Karlskrona, som inte var omledningar under den 20-årsperioden. Det var dels virkeståg som Skånetåg/Vida körde 2003/2004 samt några tåg med Vägverkets vägsalt under samma period. Men det blev ju tyvärr bara några få.
    /Lasse Hållander

  2. Kommer göra under för den redan tighta tidtabellen för pendeltågen mellan Emmaboda och Karlskrona. Framförallt om de är längre än 400m.

  3. Nog för att vi i Kalmar har att göra med Mönsterås trafiken men det är tydligen Nässjö förare som ska köra den trafiken ( till att börja med iallafall). Tycker det verkar lite avigt, borde man inte ta folk som är närmre, men det finns säkert en anledning som inte jag ser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s