Ånge nästa!

198211_1030681856646_9280_nDen 15e i varje månad är lite extra spännande för oss lokförare på Green Cargo. Då publiceras nästa månads arbetsschema. För oss som tjänstgör i bemanningspoolen blir det ett än större spänningsmoment. Vilken stationeringsort ska vi åka till nästa gång? Oftast får vi en hint om var i Sverige chefen vill ha oss. Men ibland har man ingen aning när schemat kommer. Blir det Kiruna eller Malmö? I januari var den ursprungliga tanken att jag och Den Vimsige skulle packa väskorna och boka passresebiljetter till Långsele eller Ånge. I sista stund avblåstes dock de planerna. Istället blev det fyra veckor som tillsyningsman på Skånebanan mellan Åstorp och Klippan. För oss som är bosatta i södra Sverige är det visserligen ett bra jobb eftersom jag, om jag vill, kan komma hem varje dag. Men jag hade sett fram emot vintern i södra Norrland, nu blev det regn och rusk och blåst i Skåne istället. Men det är smällar man får ta. Hela poängen med bemanningspoolen är att lokförarna ska kunna sättas in där det bäst behövs, ibland med kort varsel.

Men så kom då schemat för februari. Och ser man på: det blir Ånge för både mej och Den Vimsige. Det är några år sedan jag senast körde längs Norra stambanan, Mittbanan och Stambanan genom övre Norrland. Det ska bli kul att tampas med uppförsbackarna i Forsmo och Ramsjö. Jag ser i mitt schema att jag fått turer till Gävle, Storvik, Bollnäs, Långsele och Vännäs. Jag ser extra mycket fram emot att få komma tillbaka till Vännäs. Där har jag och Den Vimsige tillbringat en hel del tid. Vi har till och med lärt känna hotellägaren lite grand. Han brukar bjuda på våfflor till frukost. En gång lyckades jag förstöra ett våffeljärn på hotellet. Frukostvärdinnan glodde surt. Till och med Kära hustrun har besökt Vännäs. Hon dök upp, hux flux, en vacker sommardag för några år sedan. Det blev en glad överraskning.

Jag hoppas restaurangen och puben bredvid stationshuset i Vännäs fortfarande har öppet, men tyvärr har jag hört rykten att puben bommat igen. Minns jag rätt hette stället ”Marias Pub”. Jag och Den Vimsige älskade miljön i restaurangen. Det hängde gamla järnvägsfoton och skyltar och uniformspersedlar på väggarna. Dessutom var maten delikat. Men oftast var det bara han och jag som syntes till i restaurangen. Vi förstod inte varför. Efter ett tag fick vi veta att det pågick en hel del intriger i Vännäs.

8 thoughts on “Ånge nästa!

  1. Hur funkar det med ersättning när ni blir placerade i t.ex. Ånge? Har du traktamente och får dessutom hotellrum betalt av arbetsgivaren? Har du fria hemresor tor Ånge när det är längre ledighet?

    • Jo, självklart har vi traktamenten när vi är utlånade. Arbetsgivaren står för rese- och boendekostnader. Vi jobbar varannan vecka och är lediga varannan. Under en månad blir det alltså bara två resor till jobbet och två hem.

Kommentera

