Skånetrafiken har fel

1004955_10202880447441557_312389128_nIdag har jag för första gången i min lokförarkarriär tjänstgjort som tillsyningsman för spärrfärd i d-skydd. Det skedde på sträckan Åstorp-Klippan. Mellan dessa två driftplatser finns Kvidinge, där det just nu pågår ett banarbete. Spåren förlängs och två nya, 160 meter långa perronger byggs. I augusti kommer Pågatågen att börja stanna i Kvidinge. Tågtrafiken förbi platsen är avstängd i flera veckor. Green Cargo har dock behov av att kunna köra två ”tåg” förbi platsen, ett till Klippan och ett till Perstorp. Så hur löser man det lilla problemet? Jo, med ett så kallat d-skydd. D-skyddet gör det nämligen möjligt att köra en spärrfärd förbi arbetsplatsen. För detta krävs en tillsyningsman, som ansvarar för spärrfärdens säkerhetsarrangemang.

Av denna anledning har jag, Den Vimsige och ytterligare en kollega fått lite extra utbildning i just d-skydd. Det handlar egentligen inte om några större konstigheter och det mesta måste man ändå kunna som lokförare. Förra veckan blev det knappt två dagar teoriutbildning i Nässjö, idag har vi övat i den så kallade verkligheten. Den Vimsige hivade sej upp på en T44 i Helsingborg och åkte med till Perstorp. Själv fick jag och en instruktionsförare äran att besöka Klippan. Jag har själv kört båda dessa turer flera gånger tidigare, i normalt läge. Idag skötte kollegorna växlingen och bromsprovningen och tågkörningen. Själv fick jag sköta den kamerala verksamheten. Jag fick ringa en faslig massa telefonsamtal och skriva blanketter. På hemvägen fick jag flytta hindertavlor ur spåret. En kvinnlig lokförarkamrat tog frivilligt på sej uppgiften att åka på sista vagnen och sätta tillbaka hindertavlorna vid de urkopplade vägskyddsanläggningarna. Stackare. För första gången den här vintern var det ordentligt kallt i Skåne. Hon var lite röd om näsan när hon till slut kom upp på loket.

D-skyddet är planerat att pågå till den 9 februari. Jag och mina två kollegor fick själva förtroendet av chefen att planera vårt arbetsschema. Det tackar vi för. Det blir nog riktigt bra för oss alla. Även för chefen. Lite konfunderad blev jag dock i helgen när jag besökte Skånetrafikens hemsida. Där påstår man att banarbetet för Kvidinge upphör 26 januari och att tågen åter börjar gå redan den 27. Jag surfade in på Trafikverkets hemsida. Där stod samma sak. Det var mysko. Jag påpekade detta för min arbetsledning på Green Cargo, som kontaktade den ansvarige planeraren på Trafikverket. Och mycket riktigt. D-skyddet pågår till 9 februari. Idag ser jag att Trafikverket uppdaterat sin information. Det var ju bra. Men Skånetrafikens pendlare blir nog besvikna. På deras hemsida kan man fortfarande läsa att tågen börjar gå den 27 januari. Så blir det alltså inte. Pendlarna på denna sträcka får åka buss i ytterligare ett par veckor.

7 thoughts on “Skånetrafiken har fel

  1. Varför måste man stänga ner trafiken under en så lång tid för att bygga två plattformar? TrV:s trafikstopp börjar snart gå till överdrift?

    • Brukar vara sunt att stänga banan när där står maskiner och byggmaterial i spåret. För att inte tala om alla personer som arbetar på platsen. Man måste även bygga om signalsystemet på stationen för att kunna nyttja spåren bra.

  2. Enligt skånetrafiken är det inte bestämt hur länge banarbetet ska pågå, därför har dem valt att lägga ut denna informationen.

    tycker dem är lite envisa, dem kunde gott erkänna att det blivit fel med infon. Hade varit mer trovärdigt

Kommentera

