SJ välkomnar Skånependlare

FotoSJSJ och Skånetrafiken kommer att inleda ett biljettsamarbete. Det är glädjande. Jag trodde faktiskt aldrig att detta skulle hända. Relationerna mellan de två bolagen har varit frostiga i många år, även om klimatet tinat en del under senare tid. Samarbetet gör det möjligt för Skånetrafikens resenärer att utnyttja SJs tåg i samband med kraftiga trafikstörningar, det som Trafikverket kallar driftnivå orange eller röd. Naturligtvis gäller också det omvända förhållandet: SJs kunder är välkomna på Skånetrafikens tåg. SJ har tidigare tecknat liknande avtal med Östgötatrafiken, Upplands Lokaltrafik och Storstockholms Lokaltrafik. Biljettsamarbetet gäller på sträckorna Hässleholm-Malmö och Helsingborg-Malmö.

6 thoughts on “SJ välkomnar Skånependlare

  1. Tjena Lokföraren, vill börja med att säga att jag hamna på din blogg av en slump och fastnade tills jag läste hela.

    Jag tänkte höra med dig om du vet nåt om hur statistiken bland arbetslösa lokförare ser ut. Hur har dina tolv år som lokförare sett ut när det gäller arbeten? Har du alltid haft arbete sedan du började?

    Själv är jag en kille på 30 år som är inne på att byta yrke, kanske till lokförare.

    • Oj, läste du hela bloggen?! Det var inte illa. Men roligt för mej. Även om arbetsmarknaden just nu är lite halvkärv för lokförare så är jag övertygad om att det kommer att behövas massor av kollegor om bara ett par år. Under mina 13 år som lokförare har det aldrig varit problem att få jobb. Ibland har det till och med funnits flera alternativ att välja på. Sedan beror det förstås lite på var man är bosatt, om man är beredd att pendla en bit eller kanske till och med flytta på sej.

  2. Ping: SJ välkomnar Skånependlare | I huvud...

Kommentera

