På tur till Emmaboda

1524981_10202849990920163_1796699576_nJag har skrivit massor av inlägg i bloggen om den upprustade banan mellan Emmaboda och Karlskrona. Persontrafiken har som bekant kommit igång igen, efter att ha varit nedlagd sedan 2011. Idag bestämde sej jag och min gode vän Konduktören för att provåka banan. Jag hade ändå inget vettigt för mej. Ikväll ska jag och Den Vimsige ta oss till Nässjö för att vara på plats i morgon bitti när utbildningen i d-skydd börjar. Konduktören är pensionerad tågmästare och har tjänstgjort på hundratals tåg längs Emmabodabanan. Kanske är det tusentals. Riktigt så många gånger har inte jag kört tåg på denna sträcka. Senast det begav sej var i juni eller juli 2007, innan jag slutade min anställning på SJ. Det är snart sju år sedan, men det känns som igår. Det är inte klokt vad tiden går fort.

Senast som jag och Konduktören åkte tåg var för flera år sedan. Vi kunde inte riktigt enas om den exakta tidpunkten. Var det när vi åkte Du-lok och rälsbuss till Traryd? Eller när vi tog en X32 till Göteborg? Eller var det kanske den gången när en annan god vän, som bidragit med några fina bilder i den här bloggen, hängde med till Hultsfred för en sväng från och tillbaka från Västervik? Hursomhelst. Nu satt vi på Öresundståget på väg mot Karlskrona. Jag och Konduktören pratade lite strunt med en tågvärdinna som jag känner sedan tidigare. Hon är tillbaka hos Veolia i Karlskrona och verkar trivas efter en utflykt under ett par år till Göteborg. Vi blev 20 minuter försenade eftersom vi fick invänta två mötande tåg i Karlshamn och Ronneby. Det var med nöd och näppe vi hann med tåg 8640 till Emmaboda.

1525587_10202847111128170_1220923144_nBåde jag och Konduktören var lite spända på hur uppslutningen på Krösatåget skulle bli. Varken jag eller han har någonsin behövt trängas ombord på tågen längs den här banan. Och inte behövde vi göra det idag heller. Sex personer fanns med i X11 3108 – döpt till Alice Tegnér – när vi rullade ut från Karlskrona. Upprustningen har kostat nästan en miljard kronor. Det går 16 tåg om dagen i varje riktning. Några godståg är det ännu ingen som sett skymten av längs banan. Det känns som en satsning som kanske blev lite för stor och lite för kostsam. Denna miljard hade onekligen kunnat göra bättre nytta någon annanstans. Men skam den som ger sej. I augusti invigs Krösatågstrafiken även på linjen Emmaboda-Kalmar. Då blir det möjligt att åka direkt från Karlskrona till Kalmar, utan tågbyte. Det kanske blir ett uppsving? Vi får hoppas på det.

En annan märklig sak som både jag och Konduktören reflekterade över under vår färd norrut är att tågen inte stannar för trafikutbyte i varken Rödeby eller Spjutsbygd. Rödeby är det största samhället längs banan och i Spjutsbygd sker tågmöten, så där saktar tågen ändå ofta in. Å andra sidan är tidtabellen tajt. När vi ankom Emmaboda hade övergångsresenärerna inte många minuter på sej förrän tågen mot Kalmar och Växjö avgick.

X11an spakades av en kvinnlig kollega som jag inte sett tidigare. Hon skötte sitt jobb på ett utmärkt sätt. Hon körde lugnt och mjukt. Utropen var tydliga och gjordes på en behaglig och begriplig dialekt. Vi slapp den stöddiga karlskronitiskan. En annan positiv överraskning var själva uppfräschningen av motorvagnarna. Den utvändiga färgsättningen är helt okej, men framförallt är den nya inredningen en riktig fullträff. Jag anser att man åker bättre i de nya Krösatågen än i Öresundstågen, med allt sitt skrammel, sina hala säten och sin färglösa design.

På hemvägen hann jag och Konduktören med en korv i Karlskrona. Öresundståget, med avgångstiden 14.47, rattades av en instruktionsförare med elev. Eleven var tidigare tågvärd hos Veolia, men har nu utbildat sej till lokförare. Hon är färdig på skolan i Ängelholm och om några veckor får hon köra egna turer. Det verkar vara en populär väg att gå. Jag vet på rak arm tre tjejer bara i Kristianstad och Karlskrona som börjat som tågvärdar hos Veolia och nu avancerat (eller degraderats…) till lokförare.

10 thoughts on “På tur till Emmaboda

    • Gratis och gartis. När jag är utlånad pröjsar Green Cargo biljetterna, men när jag är på hemstationen i Alvesta fungerar det som vanligt, jag får själv stå för resekostnaderna.

      Edit: nu trodde jag att denna frågan hörde till ett annat inlägg.

  1. Trevligt med denna redovisning. Jag har faktiskt väntat på den.
    En sak som slår mig är att det gått rykten att trafikverket ibland använt underhållspengar till investeringar men så kan det väl inte vara med det här stora projektet.
    En annan sak. Det måste vara tråkigt för föraren att köra på ett djur om hon måste plocka bort resterna av en älg på sista turen till hemstaden. Kommer man åt utrustning för detta på någon av slutstationerna. Jag känner en pensionerad rälsbussförare från Kil som säger det är ett mycket obehagligt jobb.

  2. Är nog utan jämförelse den snyggaste invändiga renovering jag sett på en X11. Vart behöver man ta sig för att åka dessa tåg?

Kommentera

