Green Cargo satsar – trots krisen

tåg landskap vinter snöGreen Cargo är som bekant mitt uppe i en stor omorganisation. Den har jag berättat om tidigare i bloggen. Företaget ska krympa med 600 personer och 120 lok de närmaste åren. 250 personer kommer att bli över på de olika kontoren när en stor del av verksamheten centraliseras till Hallsberg. 350 lokförare och växlare ska också bort. Green Cargo hoppas kunna klara ungefär hälften av personalneddragningarna via så kallade naturliga avgångar. Det är ingen rolig situation som råder hos Sveriges största godstrafikoperatör. Men allt är inte nattsvart. Green Cargo har lyckats vinna några relativt stora upphandlingar. Därför pågår just nu en satsning på extern rekrytering av lokförare till fyra orter i Norrland: Vännäs, Skellefteå, Ånge och Långsele. Just Ånge var tänkt att bli min stationeringsort i januari, men i sista stund ändrades planerna. Istället blir det d-skyddsutbildning, med början i Nässjö på torsdag. Det blir spännande. All utbildning är bra utbildning. Det kanske blir Ånge i februari eller mars? Det hoppas jag i alla fall. Det vore trevligt att få uppleva lite riktig vinter även i år.

Annonser

11 thoughts on “Green Cargo satsar – trots krisen

  1. Man blir ju nervös om man gjort rätt val! Fast utbilda sig kan man ju alltid 😉
    Hur fungerar det men Ånge som stationeringsort? Blir inte dagspendling då va? Jobbar man i klump eller hur funkar det?

      • Ja, Kvidinge. Denna metropol som av Trafikverket förärats trafikutbyte för resandetågen. Det byggs ny station och banan kommer att vara totalavstängd i 4 veckor i vår. Börjar bli lite tradition på den banan faktiskt 😉

  2. 120 stycken lok. Sitter ägaren inne på lite mer information vad det är för maskiner? Gissningsvis kanske man räknar samtliga Z70 och Ma, vilket bör bli ganska många?

    • Det gör man definitivt. Tror även man räknat in de gamla TGOJ-maskinerna, typ V11 och V4, i de 120 loken. Sedan tillkommer en del T44 och V5, troligtvis också vissa Rc.

  3. Är uppdragen fortfarande hemliga eftersom du inte har skrivit vad det är för uppdrag?
    är bara lite nyfiken, man vill ju höra lite roliga nyheter inom företaget mellan alla dystra besked som man hör hela tiden.

  4. Varför vill man spara på det här viset? Det uppmuntrar ju egentligen inte till att söka till förarutbildningar om operatörerna börjar varsla. Är det tänkt att bli mindre tåg och mindre förare eller mindre förare och mer tåg? Det där med att arbeta för 2 eller 3 andra är inget roligt och brukar leda till sjukskrivningar. Lär väl råda anställningsstopp inom bolaget också?

    • Företaget går dåligt och måste spara pengar. Svårare än så är det inte. Det kommer säkert att bli färre tåg och därmed minskar behovet av personal. Det är tråkigt. Men ännu är inga varsel lagda, det vill jag betona.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s