Äldst blir ännu äldre

1488939_10202798120143426_1616705860_nHäromdagen körde jag ett ensamt Td-lok till Skandiahamnen i Göteborg. När jag skulle ställa av loket på ett av uppställningsspåren så rullade ett annat tåg in på bangården. Det var en bekant syn. Ma-lok med containervagnar från Vaggeryd. Det tåget har jag själv kört ganska många gånger. På den tiden stod det TGOJ på loken, numera är det Netrails Ma som drar och CFL Cargo som ansvarar för trafiken. En stund senare, när jag höll på att koppla Td-loket på värme och laddning, rullade Ma 825 upp jämsides. Det small till. Det var kollegan som tryckte ur brytaren i loket. Sedan började det att pysa och strömavtagaren dunsade ned på taket. Inifrån ena hytten hörde jag hur lokförarkamraten drog parkeringsbromsen.

Jag kunde inte låta bli att knäppa en bild av Ma 825 med mobilkameran. 825, som byggdes 1953, måste vara det äldsta loket i Sverige som fortfarande är i kommersiell drift. Förhoppningsvis kommer det att få leva och frodas i ytterligare några år. Ägaren till loket, som formellt inte är Netrail utan Ressel Invest AB, har nämligen köpt Ma 876 från Green Cargo för att säkerställa tillgången på reservdelar. Netrail är dotterbolaget som sköter uthyrningen och den dagliga driften av Ma 825. Företaget äger som bekant också Ma 827. ”Vi avser att hålla de båda numera rätt uppfräschade och omlackade loken i drift så länge det går”, skriver företrädare för Netrail i ett mejl till bloggen.

När vi ändå är inne på ämnet Ma-lok, så kan bloggen avslöja att även Ma 407 kan komma att hamna i Norge, precis som 404. Jag tänker inte skriva vem den tänkta köparen är, men enligt planerna ska loken hämtas i Eskilstuna nästa vecka. Ma 407 är det modernaste och mest påkostade Ma-loket, men har stått avställt en längre tid med havererad transformator.

4 thoughts on “Äldst blir ännu äldre

    • Ja, det är verkligen tråkigt att man fortsätter att hålla liv i de här gamla relikerna. De hör hemma på museum och ingen annanstans. Att man blir tvungen att köpa in flera gamla lok av samma typ bara för att över huvud taget kunna hålla liv i en stackars individ, det säger en del.
      Det är inget snack om att loken var outstanding på sin tid, men idag är de inte bara omoderna utan också hopplöst utslitna och som du säger inte särskilt driftsäkra. Jag har själv blivit stående på linjen med loket på bilden ett flertal gånger. Till det ska läggas att arbetsmiljön lämnar väldigt mycket att önska. Att sätta sig i ett Rc3 är en ren njutning efter att ha kört Ma.

      • När det gäller Netrails lok så kan jag omöjligen ha en åsikt, eftersom jag aldrig har kört dessa individer. När det gäller TGOJs maskiner däremot så måste jag säga att driftsäkerheten var hög. Körde dessa lok väldigt mycket under några år. Ibland i mycket svåra förhållanden, och har aldrig blivit stående eller fått problem. En del av Rc-loken krånglade däremot. Inte ofta, men det hände.

Kommentera

