Väktare bort på Östgötapendeln

pendelFör ett par månader sedan kunde den här bloggen avslöja att Arriva, som sköter Pågatågstrafiken i Skåne, planerar kraftiga neddragningar. Idag nås bloggen av uppgifter som gäller Arriva i Småland och Östergötland. Företaget går så dåligt att man nu tvingas till besparingar även på Östgötapendeln. Bland annat har väktarna försvunnit från helgnätternas ”fyllependlar” och överliggningsturer införts för de anställda i Nässjö och Norrköping. Dessutom aviserar Arriva att man inför återupptagandet av full trafik (genomgående timmestrafik Norrrköping-Jönköping) i mars vill ”se över” åkstationerna i företaget. Personalen misstänker att Arriva vill lägga ned minst en åkstation och koncentrera verksamheten till Mjölby.

”När DB Regio vann trafiken lockade man över personal med följande löften: inga överliggningar, inga obetalda raster och ingen kvartstid. Allt detta har vi nu trots att Arriva Östgötapendeln är samma företag som DB Regio Sverige AB. Man agerar på samma organisationsnummer och har bara nytt namn på bolaget,” säger en anställd som bloggen talat med.

Besparingsåtgärderna genomförs trots att Arriva sagt upp avtalet om pendeltågstrafiken i Östergötland och Småland. Man har för avsikt att lämna sitt uppdrag fem år i förtid, 1 juni 2015. Pendeltågstrafiken bedrivs på sträckorna Jönköping-Norrköping och Motala-Mjölby. Arriva har cirka 130 anställda och använder såväl X61 som X14 i sin trafik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s