Ett meningslöst arbete

Ibland kan det här jobbet kännas fullständigt meningslöst. Idag har varit en sådan dag. Jag har slitit hårt hela eftermiddagen. Jag har klargjort lok, växlat undan lok, bogserat lok, bromsprovat tåg, kört tåg, ställt av lok och backat tåg. Ja, framförallt har jag backat tåg. Genom halva Göteborg. Ändå har jag inte fått någonting uträttat. Tycker ni att det låter snurrigt? Det är det också.

Vi kan ta det från början. Hela spektaklet började igår när jag var på väg till Grums. Lokledaren ringde och förklarade att jag imorgon (idag, alltså) var tvungen att byta två lok på Kville, Td 379 mot 372. Jag rotade efter en penna i väskan och släppte för ett ögonblick uppmärksamheten från spåret. Det var inte så lyckat. Men den historien skäms jag för mycket över att berätta, så vi kastar oss genast vidare i texten. Idag hade jag en så kallad dragartur. Det innebär, något förenklat, att man flyttar tåg mellan de olika bangårdarna i Göteborg. Mitt uppdrag var att hämta ett tåg på Kville och köra det till Skansenbangården. Det lät ju simpelt. Td 379 stod som vanligt uppställd på spår 25 vid lokstallet. Det är där dieselloken brukar stå. Jag rullade in på Kville, där jag skulle byta lok. Tyvärr var det helt tomt på lok. En faslig massa vagnar såg jag. Men Td? Nix. Jag försökte ringa till växlingspersonalen, men bangården var obemannad. Typiskt. Vid närmare kontroll visade det sej att loket stod uppställt i Skandiahamnen, nästan en mil längre ut på hamnbanan. Det var bara att förklara läget för tågklareraren. Jag fick växlingsväg och puttrade iväg. I Skandiahamnen stod 372 bra till, så hela omflyttningen gick någorlunda snabbt. Jag startade upp 372 och bogserade över 379 till spår 13. Eller om det nu var 15. Den saken har jag redan glömt.

En stund senare stod Td 372 och pumpade luft i det så kallade Van Dieren-tåget på Kville. Jag fick promenera drygt 600 meter för att stänga kiken på sista vagnen. Sedan fick jag gå tillbaka igen, för att omedelbart påbörja en ny promenad, för att bromsprova tåget. Till slut var allt klart för avfärd. Jag försökte ringa till Gbco (Skansenbangården) för att tala om att jag var på gång. Men ingen svarade. Till slut visste jag inte vad jag skulle göra. En vänlig själ på kontoret i Göteborg lyckades få tag i en av kollegorna på Gbco. Men kollegan var hemma. Precis som alla andra, visade det sej. Även denna bangård var obemannad. Tanken var att jag själv skulle sköta växlingen. Sagt och gjort. Jag tryckte plattan i mattan på Tdn. Tåget vägde ju ändå över 1200 ton. När jag ankom till Gbco gjorde jag en mindre trevlig upptäckt. Bara ett spår var ledigt. Där kunde jag inte köra in. Då hade jag nämligen inte kommit ut med loket. Nu var goda råd dyra. Jag vägde de olika alternativen fram och tillbaka i huvudet. Till slut fanns inget annat val än att backa hela tåget tillbaka till Kville.

Den stackars tågklareraren förstod ingenting när jag ringde och förklarade att jag ville backa. ”Skulle du inte till Gbco…?” Jag aktiverade radiostyrningen, tog lådan med mej och började åter traska längs samma förbaskade vagnar som jag nu synat ett antal gånger, både avigt och rätt. Jag ställde mej på sista vagnen och började backa. Det hade hunnit bli mörkt ute och det var lite svårt att se. Och inte blev det bättre när jag passerade Olskroken och skulle upp över Göta älv. Helljus-Hitler stod stilla med en X61 vid Gamlestadens redan upplysta pendeltågsstation. Trots att jag verkligen inte ville sakta ned, så var jag tvungen. Jag kunde nästan inte se någonting. Det var med nöd och näppe jag tog mej upp för backen.

Uppe på den öppningsbara bron blåste det rejält. Jag tänkte på Den Vimsige som en gång tvingades göra samma otrevliga resa. Kepsen höll på att blåsa av. Till slut rullade jag in på spår 12 på Kville. Därmed var tåget tillbaka på exakt samma plats där jag hämtade det. Jag skrattade för mej själv och skakade på huvudet när jag återigen fick göra den drygt 600 meter långa promenaden längs Van Dieren-vagnarna. En halvtimme senare var jag tillbaka vid lokstallet vid Sävenäs. En arbetsdag var nästan till ända och ingenting hade egentligen hänt. Jo, förresten. Td-loket på spår 25 är numera märkt 372 istället för 379. Jag fick aldrig kläm på varför jag skulle byta lok. Jag hoppas att det var viktigt. Annars bryter jag nog ihop totalt.

Annonser

27 thoughts on “Ett meningslöst arbete

      • Växling får ju endast förekomma på en driftplats, och i undantagsfall på linjen under vissa omständigheter. Vad gäller då mellan olika driftplatsdelar på en stor driftplats. Ja, det är som sagt en gråzon. Det var aldrig tänkt att man skulle frakta maskiner och vagnar flera kilometer som växlingsrörelse. Jag antar att det i slutändan är upp till någon säkerhetsansvarig inom trafikledningsområdet. På Malmö driftsplats är det inte tillåtet, då det i praktiken skulle innebära att man skulle kunnat växla från öresundsbron till Arlöv. I Malmö är det spärrfärd som gäller. Jag kan dock inte se varför växling inte skulle fungera…

      • (Nu var det tänkt att jag skulle svara Martin, men inlägget hamnade visst inte på rätt plats)

        Det är inte alls en gråzon vad gäller växling mellan olika driftplatsdelar. JTF är solklar på den punkten: det är bara att tuta och köra. I Stockholm är det helt OK att gå som växling från Solna till Stuvsta eller för den delen Älvsjö-Sundbyberg, i Göteborg kan du komma långt ut på leran eller ut till Sävenäs. Det finns inga längdbegränsningar för trafikverksamheten växling, så länge du håller dig inom en driftplats eller i direkt anslutning till en dp. Har man gjort en annan tolkning i Malmö är det en lokal tolkning som förhoppningsvis är välgrundad, men inte i någon direkt JTF-paragraf.

        Fundera i stället på eventuella problem med att köra spärrfärder inom driftplatser och driftplatsdelar. Spärrfärd anges ju uttryckligen vara till för framförallt färder på linjen (inledning till 9H t ex) -rörelser inom en driftplats är underordnade spärrfärden och ses som en förberedelse eller avslutning på själva trafikverksamheten. Skall du bedriva arbeten eller liknande inom en driftplats skall du använda dig av ett lämpligt skydd istället, t ex A-skydd. Vad vinner du säkerhetsmässigt på att köra spärrfärder mellan driftplatsdelar jämfört med växling? Där kan du verkligen prata om gråzoner! Anser man att det finns ett riskmoment med att bedriva vägväxling inom system H löser man det knappast med att anordna spärrfärder istället -då är det tåg som skall till. Du har t ex inget absolutkrav på verksam ATC vid spärrfärd. Jag betvivlar att du gör några kapacitetsvinster heller, med tanke på ordergivning och avspärrning.

        Att köra tåg med förenklade regler inom en driftplats är högst tillåtet och förekommer på flera håll i landet. Detta skall vara tillåtet av infrastrukturförvaltaren som dessutom skall ha satt upp regler för hur detta skall ske. Dessa återfinns t ex i linjebokens del E eller säkerhetsplanen för en driftplats. Titta t ex i Stockholms och Göteborgs linjeböcker! Reglerna har blivit litet otympliga i dag eftersom de ursprungligen var skrivna för SÄO:ns ställverksområden, som idag har ersatts med de snarlika driftplatserna med flera driftplatsdelar. Reglerna kan se litet olika ut, men brukar gå ut på att föraren skall uppskatta tågsättets längd, hastigheten är starkt reducerad och man schablonberäknar bromsprocenten till ett lågt värde. Ofta förekommer också regler om att man inte behöver göra grundprov på fordonssättet, utan t ex endast ett genomslagsprov.

        Dessa procedurer var mycket vanliga förr i tiden då man körde många fordonsrörelser mellan olika bangårdar i ett närområde, men har avtagit i vanlighet idag, bland annat p g a den minskade vagnslasttrafiken.

        Det är med dessa förenklade tåg i åtanke som JTF har regeln om att tåg som endast färdas mellan olika driftplatsdelar inom en driftplats inte behöver ha en slutsignal, såvida inte infrastrukturförvaltaren föreskriver annat. (JTF 3H 6.3.3)

        Lokföraren, du kanske kan få göra ett eget temanummer av ”Uppsikt”? 😉

      • Detta svar är till KE1cSL…

        Jag väljer att inte ta debatten med dig i detta forum, vi behöver kanske inte tråka ut alla andra kring trafikledningsfrågor 😉

        En liten replik bara. Detta är absolut ingen personlig sak för mig, så du behöver inte syfta på mig hela tiden i ditt resonemang. Sedan kan jag också JTF. Det är mitt jobb. Jag undrar dock varför du menar att t.ex är en spärrfärd inte mer skyddad med kör i huvudsignal eller huvuddvärg inne på en driftplats än som växlingsrörelse där det i sämsta fall blir signal snett höger…

        Vill du resonera mer kring detta på ett sunt sätt så är du välkommen att maila mig på min jobbmail: martin.frohberg@trafikverket.se. Jag antar att vi är kollegor? 🙂

    • Jag har fått för mig att det tidigare har gått att köra tåg mellan olika driftplatsdelar i Göteborg utan tågorder och tågnummer med vissa förbehåll bla. sth 40. Har försökt hitta texten men inte lyckats. Ingen jag pratat med kan minnas något sånt heller så nu börjar jag tro att jag fantiserat om detta. Är det någon annan som vet?

      • Att det varit tillåtet att köra tåg utan tågnummer eller tågorder låter högst osannolikt? Jag vet dock inte med säkerhet vad som gällt i Gbg…

  1. Känns bra att veta att det inte bara är vi Tågklarerare som undrar varför vissa saker ska göras till ingen nytta ibland! Har ibland förare som får riktiga gympass på MGB med att hämta och lämna lok i alla ändar på bangården, och när dom är färdiga så är det ingen skillnad mot när dom började!!! Eller, någon liten skillnad måste det ju va!?

  2. Hej! Jobbar själv som lokförare inom SJ GT och gillar din blogg skarpt. Speciellt händelser som denna, som vi som kör persontåg aldrig får vara med om. Kul att få ta del av dessa.

    Keep up the good work!

  3. Tack för ännu en intressant rapport om ditt arbete!
    Du måste verkligen hata Göteborg efter detta äventyr. Jag häpnar över hur totalt oorganiserat GC verkar vara. Lok på fel plats och stängda bangårdar. När jag jobbade på SJ, för nu över 20 år sedan, hände aldrig något liknande. Då fungerade saker&ting och organisationen var välsmord. Hade det du skriver om hänt i näringslivet hade det blivit ”räfts&rättarting” då detta kostat mycket p.g.a. ineffektivitet. Det kan vara svårt att dra paralleller men hade någon/några av mina undersåtar sölat så med organisationen hade jag tagit in den/de för ett djupt allvarligt samtal.

  4. Lite om dragarlok och deras ”rörelser” i Göteborg.
    På ”min tid” på SJ (>20 år sedan) hade de s.k. dragarloken nummer (1-6) och man pratade om drag mellan bangård ”X” och ”Y” + tidpunkt. Det fanns nummer för dragen men dessa användes mycket sällan. I dagligt tal var det -på grov Götebosska- typ ”Dragare 3 från SÄR klar till Skandia, nuuu”. Dessa drag gick som något special och bromsprov på utgångsbangård gjordes bara med genomslagsprov och tåguppgift fanns inte. Alla rörelser skedde inom Göteborgs ställverksområde så ställverket på G, eller OR hade koll.
    Hade du något nummer på dragarturen?

  5. Jag hade, nästan, en sån dag för ca ett år sen. Hade också en dragare och skulle åka till Skandiahamnen, hämta Gb-pendeln och köra den till GBCO. Åker till stallet, hämtar loket och börjar åka mot Skandia. I Pölsebo är det stopp och jag tror ju självklart att jag har någon mötande på väg från Skandia. När tio minuter har gått så ringer jag tkl och får veta att ställverket är nere. Så där sitter jag i Pölsebo och stirrar i 4 timmar.Sen var det bara att åka tillbaka till lokstallet med loket för de på GBCO hade åkt hem för 3 timmar sen!

  6. Angående växling på Cst.
    För oss i pendeltrafiken Stockholmståg gäller alltid rörelse som tåg även inom Cst driftplats, t.ex från Cst till Äs.
    Växling är bara tillämpligt till och från uppställningsspår.sk vägväxling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s