Rekordtungt

2937Jag har kört många tunga tåg genom åren. För ett par veckor sedan slog jag mitt tidigare rekord. Med råge dessutom. Klockan var strax efter ett på natten när kollegan på tåg 9055 ringde. ”Nu passerar jag Örebro”. Jag packade ihop mina grejer, tog en kopp kaffe och ringde tågklareraren i Hallsberg och berättade att avlösande lokförare till 9055 var på plats och någorlunda pigg och vaken. 20 minuter senare rullade tåget in och stannade vid avbytesplatsen. Jag hivade mej upp i Rd-loket, bytte några ord med kollegan innan jag ställde in stolen och kontrollerade säkerhetsgreppet. Jag slängde ett öga på föraruppgiften och fick en smärre chock: 2937 ton. Dra mej baklänges. Visserligen brukar de så kallade Baseporttågen vara tunga. Tågordern är alltid full av nedsättningar på grund av specialtransport. 30 genom Hallsberg. 80 hela vägen från Skövde till Falköping. 70 genom Lerum. 30 i Pölsebo. För att nämna några.

Jag lossade lokbromsen och skickade på några hundra ampere. Inget hände. Jag fick öka pådraget lite. Sakta, sakta började tåget rulla framåt. De två loken – Rd 1038 och Rc4 1281 – fick jobba hårt. Nog var det ett tungt tåg alltid. Jag oroade mej lite för hur detta skulle gå i backen upp mot Regumatorp. I Laxå stannade jag till en stund, eftersom det var enkelspårsdrift. Som lokförare gäller det att ta till vara dessa stunder. Man vet aldrig när man får stopp nästa gång. Jag klev ned och skulle just dra ned gylfen när det började knaka i loken. Jag vet vad det innebär. Jag formligen studsade upp i hytten igen och tog några hack på den så kallade huvudbromskontrollen. Det gick inte att hålla hela tåget stilla enbart med lokbromsen. Trots att lutningen måste ha varit minimal.

Jag närmade mej Skövde och backen som kan vara så lömsk. Nu gäller det. Jag tog sats och höll 80 i slutet av driftplatsen. Sedan hände något märkligt. Loken höll farten hela vägen upp till Regumatorp. Ja, de till och med ökade hastigheten. När jag passerade infartssignalen hade jag 82 på den digitala Haslern. De trodde jag aldrig. De två loken drog fantastiskt bra. Visserligen var det torrt och fint på spåret. Men ändå. Imponerande. Resten av resan ned mot Göteborg och Skandiahamnen gick bra. Efter Falköping kokade jag kaffe. I Alingsås blev det ett kort stopp, eftersom en växel krånglade. På Marieholmsbron fick jag slå stopp i maskinen, eftersom ett tåg mot Uddevalla skulle gå före. Då blev jag lite svettig. Halva tåget stod nämligen i uppförsbacke. Jag passade på att sanda lite på spåret precis innan jag stannade framför signalen. Loken protesterade lite när jag skulle igång. Efter en liten stund så började dock hela det tunga ekipaget röra sej framåt. Tack och lov.

Apropå tunga tåg så kan jag inte låta bli att berätta om den gången en kollega på TGOJ skulle köra ett malmtåg från Grängesberg till Oxelösund. Han tyckte tåget verkade lite tungt, men eftersom det var ett Ma-lok som drog så gick det ändå ganska bra. När kollegan, som vi kan kalla Mr Pop, kom fram till Oxelösund begärde han att tåget skulle kontrollvägas. Det var då den lilla felräkningen uppdagades. Tåget vägde visst lite för mycket – över 3000 ton! Mr Pop förstod plötsligt varför det ensamma Ma-loken hade fått jobba lite extra hårt i backarna…

Annonser

4 thoughts on “Rekordtungt

  1. Blir inte dragkraften i sista kopplet mellan lok och vagnar som störst? Hur mycket klarar ett vanligt koppel? Ingen risk att det brister? Kan man gasa och bromsa hur som helst med den lasten i kroken? Nästan 3000 ton i sth 100 blir ju lite rörelseenergi…

    • Jo, det stämmer. Hela tyngden hänger i multlokets koppel. Jag vet faktiskt inte hur mycket ett vanligt koppel klarar. Men när man kör så tunga tåg, med dubbla lok dessutom, så måste man tänka sej för. Det är väldigt lätt att dra av ett koppel.

      • Vanligt UIC-koppel tål omkring 850 kN i dragstången, kopplet är något svagare. Länkarna mot dragstångsinfästningen fungerar som brottanvisning. Tanken är att om kopplet dras av, men dragstången fortfarande är hel har du goda chanser att kunna fåfordonet från platsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s