Sveriges snabbaste godståg

1488325_10202711593220307_612605524_nEfter snart 13 år som lokförare så har jag hunnit med att köra de flesta sorters tåg. Det har handlat om nattåg och museitåg, turisttåg och godståg, motorvagnståg och loktåg. Jag har puttrat omkring i såväl ellok som diesellok. Jag har kört massor av spärrfärder. Men konstigt nog har jag aldrig kört ett posttåg. Inte förrän nu. För drygt en vecka sedan skedde debuten. Det blev ett trevligt uppdrag. För en gång skull fick jag känna mej som den viktigaste personen i världen. Åtminstone i järnvägsvärlden. Posttågen tillhör de mest prioriterade i hela landet. I normala fall är det jag som får gå åt sidan och släppa fram andra tåg. I söndags var det tvärtom. Jag svischade fram i 160 kilometer i timmen mellan Göteborg och Hallsberg med tåg 9832. Överallt stod kollegorna uppställda på sidospåren för att släppa fram just mej och mitt tåg. I Vårgårda stod en Regina, i Moholm och Gårdsjö stod två andra godståg. Jag avverkade hela sträckan på under två timmar. Det är faktiskt bara ett par minuter långsammare än SJs snabbaste förbindelse med X2000 mellan Göteborg och Hallsberg. Posttågen är Sveriges snabbaste godståg.

postenGreen Cargo använder uppväxlade Rc4-lok i posttågstrafiken. Denna dag var det Rc4P 1321 som drog mitt tåg. Väl framme i Hallsberg rullade jag rakt in i den nya postterminalen. Postens personal stod redo. I samma ögonblick som jag stannade så öppnade de vagnsdörrarna och påbörjade sin av- och pålastning. Samtidigt kopplade en kollega på ytterligare tre vagnar i aktern. Det var verkligen ett väloljat maskineri. Tänk om allt kunde fungera lika effektivt på järnvägen. Jag tänkte samma tanke innan jag lämnade Göteborg. Det var full ruljans vid lastbryggan bara några få minuter före avgångstiden. Sedan, som på kommando, var alla postgubbarna och gummorna färdiga samtidigt och dörrarna på vagnarna smälldes igen och låstes noga. I Hallsberg tog det ungefär 20 minuter innan trafikutbytet var avslutat och Postens ansvarsman kunde lämna ”klart”. Jag såg i backspegeln hur det var många rullvagnar med småpaket som lastades ombord. Säkert några tusen julkort också. Jag ringde tågklareraren, fick tågväg och smög försiktigt ut från terminalen med tåget. Jag kände mej lite som jultomten. Vid Hallsbergs personbangård väntade en kollega från Tomteboda (passande namn!) på att ta över tåget.

Idag jobbar inte längre någon personal ombord i postvagnarna. Ända fram till i mars 1996 rullade dock så kallade postkupéer i Sverige. Då sorterades och stämplades posten ombord på tågen. De sista postkupéerna var 209-210 Stockholm-Malmö och åter, 401-402 Stockholm-Göteborg och åter samt 952-953 Stockholm-Ånge-Sundsvall och åter. Anledningen till nedläggningen av postkupéerna, efter 134 år, var att Posten i allt större utsträckning hade börjat använda sej av moderna sorteringsmaskiner.

1530498_10202711586660143_10489846_n1968 genomförde SJ en stor omläggningen av tågföringen. Samtidigt införde Posten sitt system med postnummer. Det innebar att antalet postkupéer minskades kraftigt, från 147 till 39. Min gode vän Konduktören har till exempel ett brev med en klassisk stämpel. ”PKP 191” står det. Brevet är stämplat 11 maj 1968. Det var sista dagen som postkupé 191 rullade mellan Vislanda och Karlshamn.

Idag går posttågen på linjerna Malmö-Stockholm, Göteborg-Stockholm och Sundsvall-Stockholm. Jag har svårt att hitta någon aktuell statistik på hur mycket post som transporteras med tåg. För tiotalet år sedan handlade det i alla fall om ungefär 117 miljoner tonkilometer. Totalt rullade då posttågen 134.000 mil om året. Skulle lastbilar ha gjort samma jobb hade de behövt köra 340.000 mil. 80 procent av B-posten och en stor del av all A-post transporteras med tåg.

14 thoughts on “Sveriges snabbaste godståg

  1. Det är absolut inte ”i princip all A-post” som transporteras på tåg. Ganska stora volymer går med flyg för att klara övernattbefodran.

      • Det var lustigt skrivet. Problemet är att postterminalerna har så stora uppsamlings och spridningsområden att posten kommer in jättesent och måste avgå jättetidigt. Ett fönster så litet som tre-fyra timmar finns på flera terminaler och då ska breven hinna uppsamlingssorteras, färdas till nästa terminal och spridningssorteras innan det lastas på lastbil till utdelningskontoret. Som regel kan man säga att mer B-post färdas på järnväg än A-post.

Kommentera

