God Jul, viktigpettrar!

DSC00849

Idag är det julafton. Idag tänker jag på de kollegor som inte får fira jul på samma sätt som alla vi andra, tillsammans med våra familjer. Med tända ljus, paketöppning och Karl-Bertil Jonsson på TV. Jag tänker på kamraterna som tillbringar dagen på kvartstid i Storvik, på de som klargör lok i regnet, på vännerna som står stilla på ett sidospår och glor på en röd signal, på de ensamma själar som kör radiolok på en bangård någonstans. De är kanske inte så många en dag som denna. Men de finns. De sliter och de gör sitt bästa, medan du och jag lyssnar på julsånger och ser hur barnen leker med sina nyöppnade klappar. Igår sa de på radion att det bara var personer med mycket viktiga jobb som behövde jobba på julafton. Det är ni det, kollegor. Ni är viktiga. Ni gör ett fantastiskt jobb. Idag, precis som alla andra dagar. Jag önskar eder alla en riktigt god jul.

Ja, idag är jag faktiskt inte arg på en endaste människa. Jag önskar alla en god jul. Alla från höger till vänster, från Finspång till Rosenbad. Idag lägger vi ned debatten. Snart väntar ändå tuffa tider. Åtminstone på mitt företag. Jag lider med de stackare som för några dagar sedan fick en julklapp de helst hade sluppit. Idag hoppas jag att ni kan glömma alla tråkigheter. God jul, alla. Kämpa på.

7 thoughts on “God Jul, viktigpettrar!

  1. Tack för de värmande orden, och god jul! Jag tillbringar dagen på kvartstid i Gävle. Från en kollega på ett annat bolag.

  2. God Jul på dig och alla de som tvingas slita för att få jobbet gjort en sån här dag. Men med tanke på vädret här nere i södern lindrar det nog lite grann. För många är en vit jul en riktig jul. Kolla ut! Så långt ifrån vitt har jag aldrig sett. Upp till 9 plusgrader låter mer som en senhöst än julvinter.

  3. Tycker också vi ska tänka på de som ser till att den röda signalen blir grön (även om de får sitta inne i värmen) samt på de som får åka ut och fixa signalen om den mot förmodan inte går att ställa till kör. God Jul till alla Järnvägare (och även ni andra)

  4. Önskar dig och dina nära också allt gott de kommande helgerna!. Sitter själv hemma på (förmodade lugna) jourer 24:e och 25:e.

Kommentera

