Stambanans Ovänner

5Det kom ett mejl från en företrädare för Stambanans Vänner. Budskapet var att jag skulle hålla käften. Därför har jag bestämt mej för att göra precis tvärtom. Jag tänker berätta exakt vad som är på väg att hända. Bakgrunden är, som ni vet, att Green Cargo beslutat avveckla sin Ma-loksflotta. Loken skulle skrotas eller säljas. Flera av landets museiföreningar var intresserade av att köpa. Priset var ungefär 2,5 miljoner kronor per lok för kommersiella aktörer. Det priset fanns det naturligtvis ingen ideell förening som hade möjlighet att betala. För att visa sin goda vilja satte Green Cargo ned priset för museiföreningarna till cirka 200.000 kronor. Som motkrav krävde Green Cargo att föreningarna garanterade att Ma-loken inte skulle dyka upp hos någon av företagets konkurrenter.

Relativt snabbt dök Stambanans Vänner upp som intressenter. Till slut hade de lyckats köpa loss fem Ma-lok, 402, 833, 962, 963 och 965. Uppgifter till den här bloggen gör gällande att föreningen betalde sammanlagt 1,1 miljoner kronor. Rena reapriset, alltså. Plötsligt började det cirkulera uppgifter om att Stambanans Vänner planerade att hyra ut loken. Jag nämnde detta i ett kort stycke i ett blogginlägg. Det var då det otrevliga mejlet damp ned. Då om inte förr så förstod jag att något lurt var i görningen. Det behövdes inte så många telefonsamtal och mejl förrän jag fick svart på vitt. Både Infranord och Swedtrac har erbjudits hyra Ma-lok för diverse banjobb. Förmodligen är det ännu flera företag som fått samma erbjudande. I mejlet till Infranord skriver till exempel företrädaren för Stambanans Vänner: ”Vi i Stambanan är nu klara med Ma-loken från Green Cargo. Vi har nu 5 styck Ma-lok som går att hyra. Vi kan erbjuda Ma 833, 962 och 963. Frågan är om ni vill hyra per dygn eller på längre period.” För ordningens skull ska sägas att jag rättat till fem korrekturfel i nyss nämnda citat.

Stambanans Vänner köper alltså fem lok i egenskap av ideell förening. I själva verket handlar det om ren affärsverksamhet. Jag vet vilka stora pengar det finns i att hyra ut lok. Senast jag hörde vad SJ tar för ett Rc-lok så låg summan på cirka 100.000 kronor – i veckan. Personerna bakom Stambanans Vänner kan räkna med att bli rika. Om de inte redan är det. Det är naturligtvis inte olagligt att agera på det här sättet. Det vill jag betona. Infranord är ingen konkurrent till Green Cargo. Men var finns moralen? Detta drar skam och vanära över hela museitågsbranschen. Kommer Green Cargo, SJ eller någon av alla de andra operatörerna någonsin i framtiden att komma med ett lika gentilt erbjudande till landets föreningar?

Det jag kan kritisera Green Cargo för är att man handlat aningen naivt. Företaget borde redan från början ha förstått att en liten förening knappast köper fem Ma för att ha som museilok. Någonting verkar dock ha hänt inom företaget de senaste veckorna. En källa uppger nämligen att Green Cargo försöker häva köpet av några av Ma-loken. Varför är inte så svårt att lista ut. Jag tror helt enkelt inte att Green Cargo litar på Stambanans Vänner. Detta skulle också kunna förklara ilskan i mejlet som skickades till den här bloggen. Hela uppgörelsen, eller delar av den, är kanske på väg att spricka? Åtminstone står samtliga fem Ma-lok fortfarande kvar i Eskilstuna, rapporterar en kollega.

Nu lovar jag att vara tyst. Åtminstone tills nästa gång någon ber mej hålla käften.

23 thoughts on “Stambanans Ovänner

  1. Det är så ruttet gjort mot alla de museiföreningar som sköter sig. Resultatet kan bli att ingen förening kan få ett lok till ett billigare pris i framtiden….

  2. fortsätt gärna
    stöd gärna föreningar som seriös förvaltar vårt kulturella järnvägs arv .
    det är väl inte första gången som Stambanans vänner slå mynt av kulturarvet .
    Man skulle även tar hand om vår X-6 och fick tom 25 000 kronor för att bevara X-6

    vad som sedan hände vet vi numera .
    mvh
    Jürgen

  3. Kanske hade det varit bättre att på vanligt sätt sälja loken till marknadspris, d v s vad någon är beredd att betala.
    Ganska tröttsamt med förekommande innebandytänket (duger man inte till att göra mål själv, kan man i alla försöka hindra motspelaren att göra mål).

    • Tröttsamt är väl när människor skor sig på någon annans goda vilja? Man är ju bevisligen ingen förening som brinner för att bevara Ma, utan syftet är att bedriva företagsverksamhet och tjäna pengar! Klart man reagerar.

  4. Bra! Skrämmas till tystnad?? Misstänkte för länge sedan att det var något fuffens med hela historien! Sedan kan väl visst Green Cargo skriva in vilkor i köpehandlingarna. Om man nu gjort det vet jag inte, men man hoppas ju! Rövare och banditer!

  5. Tack kollega för att du, som vanligt, talar om sanningen, och detta på ett lugnt, sansat och informativt sätt. Du har mångas fulla stöd! Önskar dig också en God Jul!!

  6. Museieföreningar betalar väl reducerade avgifter hos Transportstyrelsen. I det här fallet kan väl inte SV kallas museieförening längre om de avser att kommersiellt hyra ut fordon till företag. Det är ju inte precis för att köra chartertåg i egen regi.
    Nästan värd en Guldspade för avslöjandet.

    • Man behöver inte F-skatt för att hyra ut saker. Man behöver (vara godkänd för) F-skatt för att sälja arbete till andra utan att köparen ska behöva behandla dra skatt och betala in arbetsgivaravgifter.

      • Jo det är ju klart, men den som hyr vill ju kunna dra momsen på hyresbeloppet, vilket inte går om uthyraren inte är godkänd för F-skatt.

  7. Ping: Ma-lok vid TGOJ dagen före dopparedagen | Absolutman

  8. Lika ärligt som den förening som köpte ett T23-lok av Banverket. Flera av de gamla loken var till salu efter att ha varit beredskapslok men med villkoret att de bara skulle användas som museilok. Ändå användes ett av dem som växellok i Varberg en längre period. Uthyrd av till en privat entreprenör.

    • Jag har själv ingen fakta i målet, men här är ett inlägg i postvagnen http://postvagnen.com/forum/index.php?id=794379 :

      ”Både Ra loket, Å T23loket som användes i varberg, inköptes som skrot från skrotgården i Örebro i början på 90 talet å rustades upp av Bjs teknikavd Å har absolut inget med denna debatt att göra. Mvh Loksmen Tommy Bergkvist.”

      Loket verkar alltså inte ingå bland dom som Banverket sålde med förbehåll.

  9. Bra grävt av dig.

    Hjärnblödningen är ju hotande nära när man läser. Frågan är hur Green Cargo kan vara så otroligt naiva och sälja så billigt i ett läge där hela företaget håller på att konka. Varför säljer man inte till marknadspris eller hyr ut loken till Infranord och Swedtrac själva? Undra hur man tänkte där? Ska bli kul att se hur det går.

    Må gott!

  10. Ping: Ma-loken vid TGOJ… | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s