Jämtlandståg också i farozonen

SJ Norrlandståg på väg in till ÅreI onsdags kom beskedet att SJ lägger ned nattågstrafiken mellan Malmö och Stockholm. Från och med den första april nästa år så försvinner denna förbindelse mellan två av Sveriges största städer. Igår höjdes flera röster för att få SJ att ändra sitt beslut. Bland annat kräver miljöpartisten och kommunpolitikern i Lund, Karin Svensson Smith, att SJ tänker om. Blir den planerade neddragningen verklighet, så är det SJs personal i Gävle som får ta smällen. Det är nämligen de som bemannar nattågen mellan Stockholm och Malmö. Tågen på denna sträcka har länge varit en förlustaffär för SJ. Företaget har försökt vända trenden, bland annat genom att lägga över trafiken i dotterbolaget SJ Norrlandståg. Men inte heller det har hjälpt. Detta framgår av den fackliga information till de anställda som bloggen fått ta del av. Övertalighetsförhandlingar kommer att inledas i januari. I nuläget ser det ut som om tiotalet lokförare och 20-talet tågvärdar och tågmästare i Gävle blir utan jobb. Lokförarna kommer att erbjudas anställning på andra orter. Nu är det inte bara nattågen mellan Stockholm och Malmö som är under granskning. Vill det sej riktigt illa kan det på sikt bli värre än så. Nattågstrafiken till och från Jämtland går nämligen inte heller bra, men här bedömer SJ att resultatet kanske går att förbättra. SJ har redan slutat trafikera Storlien. Tågen vänder numera i Duved.

Annonser

15 thoughts on “Jämtlandståg också i farozonen

  1. Det lite komiska i sammanhanget är att miljöpartisten Karin Svensson Smith går ut och säger att SJ borde ta vinsten från dom lönsamma sträckorna till att finansera dessa lågavgångar. Vad tror hon SJ har gjort under alla år då?!?!? Det är nu när konkurrensen från bla. MTR på den stora lönsamma sträckan Stockholm-Göteborg som SJ måste börja se över alla andra sträckor. Om bara ett år är den vinsten borta och det finns inget att ta av. Vinsten hamnar istället utomlands.
    Dom stora förlorarna på konkurrensen på järnvägen är alla invånare som bor på mindre orter och åker med tågavgångar som inte är lönsamma, och det är dom flesta! Det här är nog bara början av vad som komma skall.

    Våra politiker kommer vakna men då kommer det vara försent!

      • Du har all anledning att vara oroad.

        SJ måste mycket snabbt skaffa sig en kostnadsstruktur som motsvarar vad tex MTR kommer att ha samtidigt som man måste sätta samma priser för motsvarande produkter.

        För resenärerna kommer det att bli billigare men SJ kommer att tvingas att snabbt avveckla linjer/produkter som inte är tillräckligt lönsamma.

        Detta som man samtidigt måste anpassa kostnaden vilket i praktiken innebär personalavveckling/personal och verksamhetsöverföring till andra företag.

        Det är nu som det verkliga racet börjar . . . .

      • SJ har redan börjat. Det har gått ut flera enkäter där de frågar resenärerna vad de är beredda att betala för. Frågorna har sträckt sig från att betala extra för armstöd till att betala för barnfria vagnar. Så nya prismodeller är på väg, priserna är på väg upp och innan vi vet ordet har vi ett nytt SAS som någon förväntar sig att politikerna ska rädda.

        Sen kan man kanske i sig fråga sig om det är värt att rädda ett avreglerat SJ. Varför ska man göra det?

      • ”Sen kan man kanske i sig fråga sig om det är värt att rädda ett avreglerat SJ. Varför ska man göra det?”

        Bra fråga.
        Ja, finns det ett egenvärde i det egentligen.
        Behöver vi verkligen ett SJ?
        Tåg behöver vi men behöver vi ett SJ egentligen?

      • Jag anser att SJ behövs. Kanske inte det gamla, fyrkantiga SJ, utan ett nytt, effektivt och välorganiserat SJ. Jag tror att samordningsvinsterna hade kunnat bli gigantiska. På alla plan. Lok, personal, administration. Det är pengar som hade räckt till mycket järnväg.

      • Varför ska det behövas en kniv mot strupen för att bedriva verksamheten effektivt? Tycker det visar en stor nackdel med monopol.

  2. Jag håller absolut med om att SJ behövs, och hade helst sett att SJ varit ännu större och helst haft kvar sitt monopol också, för då hade vi kunnat ställa lite annorlunda krav, som att köra nattågstrafik fastän de inte var lönsamma.

    Men när de försöker konkurrera med en stor gammal monopolorganisation som i mångt och mycket lever på gamla meriter, mot nya som (kanske) står sig i konkurrensen – det är då det blir svårigheter. Men som sagt, jag tar gärna tillbaka SJ vilken dag som helst och jag hade gärna sett skattesubventionerad trafik för jag tycker att tillgång till kollektivtrafik är viktigt för samhällsutvecklingen. Men det jag ifrågasätter mer är att om det finns en modell i fri konkurrens, är det då något egenvärde i att försöka rädda en gammal nationalklenod bara för att den alltid funnits där?

  3. Litet märkligt att alla förutsätter att MTR skall vara supereffektiva, innovativa, ”allt SJ AB inte är” och dessutom kostnadsbesparande.

    Utan ett antal gamla affärsverks-rävar hade MTR aldrig kommit igång med sin ansökan. Personer med insyn i hur MTR bedriver sin övriga verksamhet i Sverige, d v s tunnelbanan, berättar om ständiga omorganisationer utan slut, hög personalomsättning, ständiga konflikter, bottenfrusna relationer mellan arbetsgivare och arbetstagare och alla viktiga beslut måste först hänskjutas till Hong Kong innan någon svensk chef vågar göra något.

    Det skall bli intressant att se hur mycket av sin administrativa ryggsäck som MTR Express kan gömma i övrig verksamhet, t ex genom att låta moderbolaget ta hand om löne- och personaladminstration mm. 70-80 anställda ytterligare är försvinnande få jämfört med storleken på tunnelbanans personalstock. Så kan man också finansiera en koncerndotter.

    • Nja, man kan nog inte kräva att MTR eller Citytåg eller någon annan kör nattågen.

      Men man kan notera att när SJ la ned nattågstrafiken till Berlin tåg tog Veolia över den – så allt är möjligt.

  4. Jag har svårt att se vad Sverige vinner på att massa tåg läggs ner och att det istället blir fajt om de lönsammaste linjerna. Resultatet blir lite lägre priser men färre valmöjligheter. Det blir dessutom dyrare för Trafikverket eftersom massa spår blir underutnyttjade medan de som redan lider av kapacitetsbrist kommer göra det i än högre grad. De enda som vinner på detta är flyget, på miljöns bekostnad.

  5. Kan det inte vara så att de grävt nattågens grav själva? Råkar man ut för de kvalitetsbrister som årskortguldsj skriver om, ingen värme/kyla, vatten etc. väljer man att resa på dagen med tåg/flyg. Det är inte värt risken att få ligga sömnlös

    • Problematiken är att man säljer en premiumprodukt men ofta bara tillhandahåller dålig vandrahemsstandard.

      Ersättningen för kvalitetsbrister är sedan skämtsamt låg.

      Kan leva med den dåliga ersättningen men det visar tydligt hur lite fokus man har satt på produkten.

      Man har aldrig marknadsfört produkten för att få upp resandet – kanske beroende på att man helt enkelt inte kunnat garantera kvaliteten och inte vill riskera att skada varumärket.

      • Har man missat nått här från affärsutvecklings sida?
        D.v.s. hade en upprustning av flottan, med riktig restaurangvagn, barvagn, vagn för resandegods, personal för uppassning varit en riktigt dålig idé? Är det bara nostalgiker som jag som skulle tro att det hade funkat? Med lite framförhållning får man nu en säng Götet-Lule för under en tusenlapp. Vad kostar en flygresa, en hotellnatt och ett par taxiresor?
        SJ måste göra det attraktivt för såväl barnfamiljen (familjevagn? bio?), skidåkaren med all sin packning, den bortkomna aldrigresenären, affärsresenären (arbetsplats i kupén?) som kan välja bort flyget, och pensionären som vill ha maten till kupén.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s