Veolia fick förtroendet att köra Krösatågen mellan Växjö och Hässleholm samt mellan Karlskrona och Emmaboda. Veolia fortsätter på Tjust- och Stångådalsbanan. Veolia vann Öresundstågsupphandlingen. Senare idag väntas det också offentliggöras att Veolia tar över den del av Krösatågstrafiken som DSB Småland tidigare ansvarat för. Veolia sopar just nu banan med sina konkurrenter i den upphandlade tågtrafiken. Övertagandet kommer att ske redan i mars, meddelar den lokala Sekoklubben. DSB Smålands avtal gäller egentligen till 2018, men bolaget har krävt högre ersättning för att köra vidare. Länstrafikbolagen hade kunnat teckna ett nytt avtal med DSB, men valde istället att göra en direktupphandling med Veolia. Övertagandet gäller tågtrafiken på sträckorna Nässjö-Hultsfred-Oskarshamn, Nässjö-Halmstad, Jönköping-Växjö, Nässjö-Vetlanda och Nässjö-Alvesta-Växjö. Samtliga Krösatåg får därmed samma operatör. När det gäller DSB så försvinner bolaget från ytterligare en plats i Sverige. Tidigare har man kastat in handduken i Öresundstågstrafiken i södra Sverige och i regional- och lokaltågstrafiken i väst. DSB ägde dessutom 60 procent av Roslagståg, som körde tågen på Roslagsbanan fram tills i januari i år. Återstår gör nu endast trafiken med de så kallade Upptågen. Hur länge dröjer det innan personalen får nya uniformer även i Uppland?
Vet du i vilken regi de så kallade Bornholmstågen kör? Från Köpenhamn till Ystad.
”Danska” DSB.
Vad jag har förstått så är DSB Uppland lönsamt numera.