Det blir ingen rolig natt

995017_10202677659051974_1901534586_nJag har inga problem att arbeta under nätterna. Tvärtom så trivs jag faktiskt ganska bra med det. Men man måste kunna sova om dagarna. Annars går det liksom inte att vara fokuserad klockan halv fyra på morgonen. Vissa har problem med detta. Men jag somnar alltid som en knockad boxare när jag kryper ned i sängen efter ett nattpass och en god frukost. Ibland när jag är på väg hem eller till hotellet så kan jag njuta av att se hur folk kurar i regnet eller sitter i milslånga bilköer på väg till sina arbetsplatser. De har hela sin dag framför sej, själv ska jag bara sova, sova, sova. Hela dagen om jag vill. Det är underbart.

Men som sagt: lyckas man inte få sin sömn under dagtid, så blir nätterna ett smärre helvete. Av den anledningen ligger jag just nu i sängen och är så arg att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Jag slutade i morse, i Skandiahamnen i Göteborg. Jag blev en timme försenad eftersom ett koppel plötsligt gick av mitt i tåget. Det var lite märkligt, för det var under tiden jag rullade sakta mot en signal. Utan pådrag. Det var precis på upploppet, när jag gled genom bergsskärningen ned mot Skandiahamnen. Ikväll börjar jag åter min tjänstgöring. 20.12 är det dags att kliva in i orderrummet. Precis som igår blir det ett posttåg till Hallsberg. Jag slutar inte förrän vid åttadraget i morgon bitti. Det är således en rejäl nattföreställning vi snackar om.

Idag hade jag satt klockan på 15.00. Egentligen hade jag nog behövt sova ännu längre, men thaibuffén i restaurangen en bit bort dukas av klockan 16. Vad tror ni händer klockan 13? En städerska bankar desperat på dörren.”Housekeeping, housekeeping!” Trots att det hänger en stor, röd och väldigt tydlig skylt på handtaget på utsidan av dörren. ”Stör ej”. Det är andra gången detta händer mej på Grand Hotell Opera. Nu ligger jag här i sängen och kokar av ilska. Jag måste lugna ned mej lite innan jag går ned och tar ett allvarligt snack med hotellchefen. Så här får det inte gå till. Avgå alla!

7 thoughts on “Det blir ingen rolig natt

  1. Själv hade hade överligging på Elite Hotell G (eller vad det heter) vid centralen i Göteborg i våras.
    Ungefär en halvtimma efter att jag fått rummet och jag var i full färd med att byta om, knackade det på dörren.
    – Knack, knack, knack!!
    – Vänta lite…
    – Är det någon här? (sägs med kraftig brytning)
    – Ja, men du får VÄNTA lite.
    – Kan jag komma in?
    – NEJ DU FÅR VÄNTA LITE!!!
    Dörren öppnas och en städeska kliver in i rummet när jag står i bara kalsonger.
    – oj då… ursäkta…
    – Jag sa för fan åt dig att vänta!!!

    Helt otroligt att hotell-personal kan vara så ignoprant.

  2. Jag hoppades du sa till i receptionen… För budskapet ”stör ej” bör respekteras anser jag, visserligen kan man ju råkat ”glömma” bort att hänga in skylten efteråt men städerskan hade lätt kunnat ta reda på om personen i rummet hade checkat ut för dagen, om inte så bör man inte störa.

    • Ja, då. Nog fick kvinnan i receptionen höra vad jag tyckte om deras städerskor.
      Dessutom läckte avloppet i handfatet. så jag blev dyblöt om fötterna när jag skulle tvätta händerna.
      En uppgradering som plåster på såren hade varit på sin plats men icke då. Hon skulle prata med personalen sa hon…

Kommentera

