EG inget för Göteborg

1483326_10153574793880284_1885175092_nEG-lok på Västkustbanan tillhör inte vanligheterna. Men ibland händer det. Som idag, till exempel. Sprang på en kollega i fikarummet i Sävenäs. Han glufsade i sej lussekatter som företaget bjöd på. Han hade parkerat sitt lok precis utanför dörren. Det var ett EG-lok. Ma-lokskramaren i mej vakande till liv. EG och Ma har nämligen en hel del likheter. Båda är riktiga godstågslok. Urstarka och sexaxliga. Tunga och rejäla. Det är sällan man ser sådana lok på dessa breddgrader. De brukar vända i Malmö och återvända till kontinenten. I normala fall sker lokbyte i Malmö när det så kallade ”Van Dieren-tåget” ankommer från Tyskland. Men idag fanns inga andra lok att tillgå. Tåget, som var nästan ett helt dygn försenat, fick fortsätta till Göteborg med EG-loket i spetsen. I vanliga fall heter ekipaget 42732, men på grund av förseningen hade tåget fått ett nytt nummer: 35342. Kollegan berättar att det sällan brukar vara någon bra idé att skicka EG-lok till Göteborg. Förra året körde han en gång en sådan bjässe hela vägen till Göteborg och åkte pass hem. Det blev inte så lyckat. I Göteborg fanns inte en enda lokförare som kunde flytta det stora loket. Ingen hade fått utbildning på EG-lok. Göteborgarna kunde inte ens ta sej in i maskinen, eftersom det krävs en alldeles speciell sorts nyckel. Till råga på allt stod ett annat lok parkerat innanför EG-loket. Det kunde inte heller användas. Det tog flera dagar innan en Malmöförare fick åka pass hela vägen till Göteborg för att flytta EG-loket. Idag tog dock Green Cargo det säkra före det osäkra. Kollegan som spakat det 628,9 meter långa och 1579 ton tunga tåget till Göteborg fick ta loket med sej hem till Malmö. Även jag fick dra mitt strå till stacken. Jag fick lämna mitt prestigefulla uppdrag som lokklargörare och kasta mej upp i ett Rc-lok och begära en växlingsväg till Kville. Det var nämligen där som vagnarna från det 1120 minuter sena tåget stod uppställda. Men egentligen skulle de till den så kallade Skansenbangården. Det blev mitt jobb att köra tåget sista biten in i mål, allt medan kollegan skyndade sej iväg med sitt EG-lok mot Malmö.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s