Klart för Pågatåg – nästa år

Regionstyrelsen i Blekinge beslutade idag att säga ja till trafiknämndens förslag: det blir Pågatåg till Karlshamn, med start om ett år. Trafiken skulle ha kommit igång redan i år, men politikerna i Blekinge kunde inte enas om vilka satsningar som skulle prioriteras. Nyligen lyckades Blekingetrafiken, något oväntat, få pengar över efter en bussupphandling. Exakt hur den nya trafiken kommer att se ut från december 2014 vet jag inte. Jag antar att det är linjen Kristianstad-Bromölla som förlängs till Sölvesborg, Mörrum och Karlshamn. Tidigare planerades det för elva dubbelturer, måndag-fredag. Det innebär halvtimmestrafik på sträckan Karlshamn-Kristianstad. Sedan tidigare trafikeras Blekinge Kustbana med Öresundståg. På sikt vill Region Blekinge ha Pågatågstrafik genom hela länet, till Karlskrona. Tidsplanen för detta är dock osäker. Förutsättningen för sådan trafik är att flera nya mötesstationer byggs. Min personliga uppfattning om Pågatågstrafik till Karlshamn har jag redovisat tidigare, vid flera tillfällen. Jag ifrågasätter behovet. Pågatåg Karlshamn-Helsingborg hade jag gladeligen accepterat. Då hade jag och alla andra Karlshamnsbor fått direkttåg till både Malmö och Helsingborg. Nu blir det inte så. De som väljer att åka med de nya Pågatågen tvingas alltid byta tåg i Kristianstad.

3 thoughts on “Klart för Pågatåg – nästa år

  1. Det blir nog trångt med enkelspår. Så här ser det ut på S. Stambanan med Krösatåg. Ex.
    Hlm 08:20–5 nyastop—- Alvesta 09:19 Krösatåg.
    Hlm 08:40– 2 stop——- Alvesta 09:40 Öresundståg Avgår Hlm 30 min senare.
    Vissa nya stationer är försedda med ett tredje spår.. Det har nog varit en del pussel med tidtabellerna skulle jag tro. Annan trafik skall ju också komma fram..
    ..

    • Du vet nog inte vilken trafik som rullar på BKB tydligen samt hur mycket som får plats. BKB har på sträckan Kristianstad-Karlshamn mötesmöjlighet i Kristianstad, Kristianstad godsbangård, Fjälkinge, Bromölla, Sölvesborg, Sandbäck, Mörrum samt Karlshamn. Gångtiden mellan varje mötesplats ligger på mellan 5-8 minuter förutom mellan Kristianstad och godsbangården där det är 1 minut. Längst gångtid är det vad jag vet på sträckan Sandbäck-Mörrum. Kör du halvtimmestrafik på sträckan kommer möten ske i Fjälkinge, Sölvesborg samt i Mörrum om man går efter befintlig tidtabell vill säga. Så det är alltså gott om plats att köra halvtimmestrafik om man så vill. Dock har vi också lite godståg som gärna vill få plats. Jag misstänker därför att en tidtabell för pågatågen kommer motsvara ungefär 120-minuters trafik.

      • Möte på Kristianstad Gbg är sällan bra. Samtidig infart saknas, så det tar längre tid att mötas där än på Kristianstad C.
        Och inne på centralen är där trångt redan idag.

Kommentera

