Ma 406 har kommit hem

225730_1060324757700_1265_nNi är säkert duktigt trötta på att behöva läsa om Ma-lok i den här bloggen. Jag ber om ursäkt. Men jag kan inte låta bli att skriva. Jag har drabbats av en sjukdom. Fingrarna bara flyger över tangenterna när jag springer på nyheter om dessa gamla trotjänare. Idag måste jag till exempel få berätta att Ma 406 nu är på plats hos sina nya ägare i Grängesberg. GBBJ hämtade hem sitt nya lok i Eskilstuna för bara ett par dagar sedan. Med sej ned längs den forna TGOJ-linjen hade GBBJ Ma 880, som lämnades i utbyte mot 406. Grängesbergsföreningen äger redan Ma 401. Det var för övrigt detta lok som skötte bogseringen till och från Eskilstuna. GBBJ får nu en gammal TGOJ-maskin istället för en SJ-variant som reservdelslok. Från början köptes Ma 406 av Skåj i Stockholm. När Netrail drog tillbaka sitt intresse för Ma 409, så valde Skåj att byta till sej denna maskin. Anledningen till bytet var att skicket och revisionsstatusen på 409 var betydligt gynnsammare än på 406.

Förutom dessa affärsuppgörelser, så har även Stambanans Vänner i Katrineholm köpt ytterligare två Ma-lok, som jag inte tidigare berättat om i bloggen. Det handlar om Ma 965 och Ma 402. Total har den lilla föreningen nu fem (!) Ma-lok. Ryktet säger att loken kommer att hyras ut till diverse företag i banarbetsbranschen. Green Cargo har tidigare krävt att ideella föreningar som köper lok måste garantera att de inte hamnar i händerna på konkurrerande företag. Från början var priset för Ma-loken satt till cirka 200.000 för museiföreningar och det tiodubbla för kommersiella aktörer. Exakt vad köpesummorna landat på vet jag inte. Det har kanske varit möjligt att pruta de senaste månaderna?

Hursomhelst. De flesta av Green Cargos Ma-lok har nu hittat nya ägare. Obekräftade uppgifter gör gällande att Ma 404 är på väg till Norge. Totalt finns nu 15 Ma-lok bevarade i körbart skick. Inte illa. Eventuellt tillkommer 404. Fler än så lär det dock knappast bli.

Ma 401 (Grängesberg)
Ma 402 (Stambanans Vänner)
Ma 403 (Göteborg)
Ma 405 (Stockholm)
Ma 406 (Grängesberg)
Ma 408 (Oxelösund)
Ma 409 (Stockholm)
Ma 825 (Netrail)
Ma 827 (Netrail)
Ma 828 (Kalmar)
Ma 833 (Stambanans Vänner)
Ma 962 (Stambanans Vänner)
Ma 963 (Stambanans Vänner)
Ma 965 (Stambanans Vänner)
Ma 966 (Gävle)

Annonser

7 thoughts on “Ma 406 har kommit hem

      • Håller med Martin här. Det vore roligt att få ett inlägg dedikerat till Ma-lokens förträfflighet. Jag kör ju dem själv till och från, och är väl inte fullt så övertygad om vad de gamla häckarna har på spåren att göra idag. 🙂

    • Jag tror kontentan är att loket..
      – inte kräver högre linjespänning än vad två MC-batterier kan tillhandahålla, för att dra 900m kopparpendel.
      – har fullt utrustat kök i båda ändar
      – bryr sig inte om att det blåser orkan och blötsnö på Skåneslätten, och att hemvärnets bandvagnar fått begära bärgningshjälp
      – endast i undantagsfall kräver två parallella stålskenor med 1435-mellanrum, enligt legenden leddes ett timmertåg, draget av Ma403, om över Ulricehamn när det blev stopp i Herrljunga för ett par år sen.
      – vid problem kan lagas av en treåring utrustad med ett uträtat gem
      – har ett FIS som består av en analog mätare med en nål som kan visa allt mellan ”funkar bra” och ”funkar jävligt bra!”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s