Äntligen lite Roslagsbana

625467_10202606148664259_1816787795_nSammanlagt har jag tillbringat flera år av mitt liv i Stockholm. Vid två olika tillfällen har jag bott i landets huvudstad. Jag trivs här. Mycket bättre än i både Malmö och Göteborg. Varför har jag faktiskt ingen aning om. Det bara är så. Jag har åkt massor av tåg till Stockholm. Och från Stockholm. Men framför allt i Stockholm. Märkligt nog har jag aldrig åkt på Roslagsbanan. Jag har inte ens varit nära ett smalspårståg på Östra Station. Inte förrän idag.

Jag och Kära hustrun befinner oss som bekant i huvudstaden. Igår var det flott Ericssonbjudning i Stadshuset. Jag smörjde kråset i Blå hallen. Minglade i Gyllene salen. Lyssnade på högtidliga tal. Bevittnade prisutdelningar. Njöt av diverse uppträdanden. Edda Magnassons tolkning av Monica Z bland annat. Serveringspersonalen repeterade inför nästa veckas bjudning. De skötte sej klanderfritt. Även om jag vid ett tillfälle tyckte mej höra hur en tallrik gick i kras.

Ikväll blir det hockey på Johanneshov. En lördagskväll med AIK får man bara inte missa. Men det blir tufft. Serieledarna och låtsas-AIK kommer på besök. Det lär bli ett ruskigt publiktryck på Hovets branta läktare, så det kan gå vägen för Gnaget. Men innan dess tänker jag och Kära hustrun göra ett återbesök och frossa i den största och bästa thaibuffé vi någonsin ätit. Restaurang Pong på Drottninggatan.

Tidigare idag hade vi lite tid över. Jag tänkte att nu måste jag passa på att ta en titt på Roslagsbanan. Mitt kvinnliga sällskap följde snällt med. Hon konstaterade att spåret verkligen var smalt. Jag berättade om det unika med Roslagsbanan. Ett tåg mot Ormsta stod inne. Jag var lite sugen på att fråga lokföraren om jag fick åka med en bit i hytten. Jag knäppte några bilder på det som en gång i tiden måste ha varit en otroligt charmig stationsmiljö. Idag finns inte så mycket kvar från förr. Och någon tågresa med Roslagsbanan blev det inte heller. Kära hustrun hade andra mål i sikte och stegade iväg.

1454642_10202606154584407_1049661280_n

5 thoughts on “Äntligen lite Roslagsbana

Kommentera

