Jenny blir nya ”Fråga Lokföraren”

197352_1011078566576_448_n”Fråga Lokföraren” är ett uppskattat inslag i tidningen Kupé, som finns på alla SJs tåg. Peter Olsson heter kollegan som ansvarat för sidorna de senaste åren. Snart är det dags för en annan lokförare att ta över rodret. Det är med stolthet och stor glädje som den här bloggen kan berätta att den nya ”Fråga Lokföraren” blir en gammal TGOJare. Hennes namn är Jenny Norsten. För tillfället arbetar hon som lokförare i Falun. SJ hade inte kunnat göra ett bättre val. Jenny har alla kvaliteter som behövs. Jag vet, eftersom jag har arbetat tillsammans med henne under flera år. Fröken Norsten har erfarenheten och kunskapen som krävs. Dessutom har hon humor. Jag skrattade så att jag fick ont i magen en gång när vi var på väg till Vännäs tillsammans med en tredje kollega. Vi kan kalla honom för Vänersborgaren. Jenny satt på biträdesstolen och jag på den obekväma pallen i mitten. Kollega nummer tre satt bakom spakarna. Vi kom till en ljudsignaltavla och kollegan tutade. Men när Vänersborgaren släppte tutknappen fortsatte tutandet. Ett mysterium. Han ryckte i knappen, kollade under förarbordet, slet sitt hår och svor en ramsa. Men inget hjälpte. Tutandet fortsatte. Efter en stund kunde vår kvinnliga kollega inte hålla sej för skratt längre. Det var hon som i smyg hade lagt armen på tutknappen på biträdessidan, i samma ögonblick som kollegan skulle tuta. Hon fortsatte att hålla den nere, allt medan stackaren i förarstolen förgäves försökte få tyst på oväsendet. Som jag skrattade. Ja, vi skrattade alla tre. Den dagen glömmer jag aldrig. Resten av resan – in i den ökända och fasansfulla ”Vännästriangeln” – blev inte lika rolig. Men den storyn tar vi en annan gång. Idag vill jag bara säga grattis till en kamrat och kollega som haft det lite tufft emellanåt. Jag glädjs något oerhört med dej, Jenny. Lycka till med allt. Och krama Snobben.

6 thoughts on “Jenny blir nya ”Fråga Lokföraren”

  1. Kul inlägg. Får väl hålla utkik på Jenny. Du skrev klockan 0:21 jag får väl kolla vädret idag innan jag kryper till kojs. / Anders

  2. Tut-tricket är fortfarande en klassiker som körlärare och instruktörer klämmer av på nya förare och praktikanter, råkade själv ut för det på SJ i Göteborg på kust-till-kust-tåget och tittade förvirrat tills jag såg en otroligt glad skåning skratta för sig själv på biträdessidan.

    Därefter försökte en instruktör på ett godsföretag göra samma trick i en 185:a, men blev grovt besviken när jag direkt synade hans bluff. Kör sedan dess uteslutande motorvagnståg där samma möjlighet att skämta inte riktigt finns.

    Mitt råd till alla som blir utsatta för detta lömska trick, tryck direkt ner tutan med ena foten och pilla på hand-tutan och se förbryllad ut till kollegan viker sig av skratt och erkänner, och sedan när denne släpper biträdestutan så fortsätter ändå oljudet då din fot tutar för fulla muggar och din kollega blir i regel ofantligt överraskad. Håll masken och njut utav din hämnd.

Kommentera

