Inlandsbanan satsar på TMZ

tmzor1Inlandsbanan möblerar om i sin lokpark. Bolaget har nyligen sålt sina fyra återstående TMX-lok, 104, 1013, 1014 och 1016. Vem köparen är har jag lovat att inte avslöja. Loken har funnits i Sverige i nästan 20 år. När SJ drog sej tillbaka i början av 90-talet och Inlandsbanan AB bildades, köptes fyra begagnade lok av danska DSB. Även TMX 1015 kom till Sverige i samma veva, men den maskinen är sedan flera år i Railcares ägo. 104 importerades 1995 av Tågab men såldes vidare till Inlandsbanan 2008. Inlandsbanan renodlar nu lokparken och vill istället köpa ett eller flera TMZ-lok. 1421 och 1413 finns redan på plats i lokstallet i Östersund. TMZ är starkare och något modernare än TMX. De planerade kalktåget mellan Orsa och Gällivare kan dras med en ensam TMZ, förutom under lövhalkeperioden.

Annonser

5 thoughts on “Inlandsbanan satsar på TMZ

  1. Förresten, om man öppnar PDF:en i länken jag postat i svaret ovan anges antalet Di3 till 2, mystiken tätnar alltså!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s