Ansvaret ligger hos ministern

DSC01588Trafikverket och dess generaldirektör Gunnar Malm har hamnat rejält i blåsväder. Det började förra veckan när ett tomt rötslamståg spårade ur i södra Stockholm. All tågtrafik stoppades på Sveriges kanske mest trafikerade järnvägssträckning. Det har skett massor av urspårningar de senaste åren, utan att politiker och journalister brytt sej nämnvärt. Men nu skedde det i Stockholm och plötsligt hamnade allt fokus på hur underhållet av det svenska järnvägsnätet egentligen fungerar. Eller inte fungerar. Sveriges Television avslöjar att Trafikverket fått massor av larm om fel och brister som man valt att prioritera bort. Flera gånger har de påpekade felen lett till olyckor och urspårningar.

Jag är inte ett dugg förvånad. De senaste månaderna har jag nästan dagligen kört tåg på sträckan Älmhult-Olofström. Vid Essebodas gamla station kränger tåget till något fruktansvärt. Det blir värre och värre för varje dag. Jag och mina kollegor har rapporterat felet flera gånger, men ingenting händer. Den så kallade mätvagnen har rullat förbi platsen utan efterföljande åtgärd. Hur är det möjligt? Händer det inget i Esseboda misstänker jag att jag eller någon av mina lokförarkamrater i Alvesta snart spårar ur med ett tåg.

Infrastrukturministern skäller på Trafikverkets generaldirektör. Själv har jag betydligt större förtroende för generaldirektörens järnvägskunskaper än för ministerns. Jag är ganska säker på att Trafikverket gör sitt bästa, men pengarna räcker helt enkelt inte till. Sanningen är den att infrastrukturministern till nästa år minskar anslagen till drift och underhåll av järnvägen, från 7,7 miljarder i år till 6,7 under 2014. Det nuvarande systemet, med konkurrens och upphandling av banjobben, är inte heller optimalt. Det krävs allt fler administratörer och innebär allt färre jobbare ute i spåren. Denna ordning applåderas av infrastrukturministern. Som politiker är det hon som bär ansvaret för misskötseln av järnvägen. Tyvärr handlar det inte om partifärg. Det vore enkelt att skylla på borgarna i den här frågan. Tidigare regeringar bär också ett stort ansvar. Socialdemokraterna verkar dock ha vaknat upp ur sin törnrosasömn under senare tid och erkänner att dagens arbetssätt kanske inte är det bästa. Att den nuvarande ministern ”rasar” mot Gunnar Malm är skrattretande. Det är bara ett sätt att skyla över sitt eget misslyckande.

Annonser

4 thoughts on “Ansvaret ligger hos ministern

  1. Strixen var ute i förra veckan på just sträckan Äh-Of med trafikstopp som påföljd. Som Fjtkl får vi inte reda på så oerhört mycket mer än att de mätt upp något skevningsfel eller urspårningsfarligt spårläge. Just den här gången var det den senare men vart det var på den låååånga sträckan vetitusan. Tycker ni borde anmäla det dagligen. Helst flera gånger om dagen. Det är viktigt med statistik och när vi anmält det vidare tillräckligt många gånger måste det åtgärdas mer än provisoriskt för stunden. Däremot gissar jag på att många förare inte inrapporterar just på grund av trafikstoppsrisken – då körs det ju inga tåg där och då står Volvo still bland annat. Vilket inte är optimalt. Men anmäl hela tiden så det blir åtgärdat. Det här var något jag inte visste om och då har jag ändå jobbat inne på TC i 2 års tid och rätt mycket på just Av-Hm banan. Aldrig har någon förare anmält detta dåliga spårläge!

    • Vet att mätvagnen var ute förra veckan och att det då blev stopp en eftermiddag. Då blev vi glada och trodde att felet i Esseboda skulle åtgärdas. Men icke. Det var några andra fel istället, som vi inte märkt av alls. I Esseboda finns tydligen inget fel, enligt mätvagnen. Det är det som är så konstigt. Felanmälan sker väl i första hand till tkl i Olofström.

  2. Kritiken är absolut befogad, men från media felriktad. Infrastrukturministern är absolut den som bär ansvaret. Den fantastiska upphandlingsmodell vi har idag har en effektivitet på 13%(!). För varje 100kr riktat till underhåll kommer 13kr ner till banan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s