Lokförare bort hos Rush Rail

DSC01541Rush Rail har idag meddelat sina anställda att man har för avsikt att genomföra en omfattande organisationsförändring. Den här bloggen kan avslöja att sju lokförare är övertaliga och all personal i fortsättningen kommer att koncentreras till fem stationeringsorter: Göteborg, Gävle, Borlänge, Hallsberg och Avesta/Krylbo. Det innebär att den flexibla lösningen med lokförare stationerade i hemmet försvinner. 30 lokförare blir kvar i företaget. Förändringarna hos Rush Rail är orsakade av en kraftig nedgång i containerverksamheten, samt det faktum att företaget misslyckats att vinna ny trafik. Rush Rail menar, i ett brev till sin personal, att anledningen till den uteblivna framgången i den senaste tidens upphandlingar är att ”den dominerande aktören på marknaden” avsiktligt dumpat priserna.

Annonser

17 thoughts on “Lokförare bort hos Rush Rail

    • Jag börjar undra om det verkligen gör det? Det är kanske skolorna och arbetsgivarna som driver på, för att få ett överskott av lokförare? Då blir det lättare att hunsa folk, på samma sätt som vi ser inom andra branscher.

      • BTOs egen enkät om förarbehovet hos sina medlemmar visade att 2/3 av de svenska lokförarna är 40 år eller äldre. Enkäten gjordes tidigt 2013 och baserar sig på siffror från slutet av 2012. Det var visserligen innan Gren Cargos kris och innan SJ AB började prata resultatförbättring, men de två företagen är inte hela den svenska järnvägsmarknaden. Att Almega gärna såg ett överskott på förare och en snabbmodell för förarutbildning är ingen hemlighet, men inte ens Jonas Milton kan göra något åt den åldersfördelningen.

        Att RushRail skyller i från sig på Green Cargo är väl helt i linje med att vara järnvägens motsvarighet till RyanAir.

      • Altså 2/3 över 40 låter inte direkt som nått att oro sig för eller ens reagera på. Om man antar en genomsnittlig ”etableringsålder” i yrket på 23-24 år och normala pensionsavgångar så är det väl ungefär där man borde ligga eller i varje fall inom felmarginalen.

      • Det är nog den största anledningen till varför alla inte fått tillstånd att bedriva YH-utbildning nästa år.

        De som haft dubbla roller genom att först utbilda Lokförare och sedan anställa eleverna i eget bemanningsföretag har överdrivit pensionsavgångar så att det överutbildats.

        Bland annat har man angett 60 år som pensionsålder för hela kåren, vilket vi som jobbar i branschen vet sällan stämmer.

      • Gezelius, menar du verkligen att ProTrain med totalt omkring 40-45 anställda förare + några tsm:are och litet andra funktioner skulle ha ett sådant inflytande på hela den svenska järnvägsmarknaden med totalt över 3000 lokförare? Glöm inte att de flesta av de här friåkarna är små, förtvivlat små, jämfört med de stora drakarna i branschen, d v s de två företagen sprungna ur affärsverket SJ och de som kör upphandlad persontrafik.

        Hector Rail är nummer två i storlek bland svenska godsföretag. Hela Hector Rail (inklusive adminstration o s v) har omkring 130 anställda. Green Cargo har på ett ungefär lika många förare i enbart Hallsberg, exklusive adminstration och andra personalkategorier. SJ AB har ungefär lika många förare stationerade i Stockholm om man räknar med Cst och Hgl. Tar man med dotterbolaget Stockholmståg blir det ytterligare några hundra till. Gissa vem som hörs mest i ett möte hos Almega? Myndigheten för Yrkeshögskolan? Vem tror du har någon chans överhuvudtaget att få en audiens hos Cathis Elmsäter-Svärd, Peter Hornegård eller Crister Fritzon?

  1. Håller med föregående talare där; nyfiken på var det skulle behövas förare i skrivande stund. Berätta gärna för oss mindre vetande….

      • Såg i din blogg att du fått jobb på SJ i Borås. Stort grattis! Har varit utlånad dit några veckor och jag trivdes väldigt bra med tjänsten. Det blir inte så mycket pendeltågskörning, utan mer regiontåg till Göteborg, Herrljunga, Uddevalla och Varberg. Trevliga kollegor är det också.

      • Min kurs från Huddinge tog examen för 2v sedan och 27/28 hade då jobb, 14st till Stockholmståg som enligt företaget var den sista stora rekryteringen för att gå över till att endast ersätta med en ut, en in (om det håller på ett företag som STÅG återstår att se där det alltid saknats folk). 4 till Arlanda, 6 till SJ Stockholm, 1 Upptåget, 1 SJ Norrlandståg, 1 Veolia.
        Det har under hela utbildningen saknats LIA-platser (Vi fick dela klassen på hälften för att alla skulle få praktik) och man undrade ett tag om det verkligen var så gott om jobb som det hela tiden sagts. Och det verkar ju som att vår klass har haft tur att det faktiskt fanns jobb till oss…

  2. dumpa priser? den dominerande aktören? det får vi nog aldrig uppleva, snarare tvärtom…. rushrail får nog beskylla polska lastbilsförare istället, som alla andra

      • Det här känner jag igen från åkeribranschen. Man ger kunden ett lågt pris för att ta hem (eller behålla) uppdraget. Kanske rent av så lågt att det blir en förlustaffär men hoppas på att nästa gång, när konkurrenten gett upp, åter kunna höja priset till en ok nivå. Dessvärre kommer det aldrig ske (jo, konkurrenten kan vara borta), kunden tänker inte helt plötslig betala mer än en indexhöjning. ”Varför ska det helt plötsligt kosta så mycket, ni har ju kunnat köra för xx kr i 3 år?” Och så har man förstört prisbilden inom det affärsområdet.

    • Utan att ha några belägg men jag tror knappast att ” den stora aktören” har dumpat priset med dennas dåliga ekonomi . Om man nu har gjort det skjuter man sig själv i foten anser jag.

      • Som man så ofta gör redan nu på flera sätt. Det förstår vem som helst att det inte blir lönsamt som branschen ser ut idag att ha förare som sitter och kör två timmar, är lediga ett antal timmar och sedan kör ett par timmar tillbaka.

        Facket har åstadkommit enormt mycket bra för oss förare men jag har talat med många inom GC som anser att facket i vissa fall gjort det omöjligt att rita vettiga turer på grund av att man vägrat göra avsteg från några av de förmåner förarna åtnjuter idag. Det fungerade säkert förr när ingen annan körde godståg men inte längre…

  3. Vad som tilläggas skall är att utav förarna som varslats så erbjuds alla dom förarna anställning i systerbolaget Traindrivers efter vad rykten säger…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s