Fiasko då, fiasko nu?

5Det var på våren 2007. Jag minns det väldigt väl. Min gamla farmor hade drabbats av en hjärnblödning ett halvår tidigare och låg nu inlagd på sjukhus på grund av bältros. Jag och min äldste son, som då var knappt fyra år, skulle hälsa på henne. Storebror hade plockat blommor som han skulle ge gammelfarmor. Men vi blev inte insläppta. Kräksjukan härjade, så hela avdelningen var isolerad. En snäll sjuksyster öppnade ett fönster, så vi kunde räcka in blommorna den vägen. Farmor blev väldigt glad. Det var just den här dagen, i bilen på väg till sjukhuset, som jag fick veta att Karlshamns Hamn planerade en containerpendel till Göteborg. Jag var anställd av SJ och placerad i Helsingborg. Jag hade 17 mil att pendla varje dag – enkel resa. Det började bli lite jobbigt.

Jag tänkte att det kanske var dags att byta arbetsgivare. Kanske skulle den nya operatören ha personal stationerad i Karlshamn? Det var fortfarande oklart vilken firma som skulle sköta tågdragningen till Göteborg. Någon trodde på Inlandsgods, så jag ringde deras personalchef och frågade. Nej, det var inte de som skulle köra den nya containerpendeln. En god vän, som då var tågklarerare, berättade att hamnens kund var Intercontainer och att det garanterat var TGOJ som var operatör. Precis så var det och TGOJ behövde folk för den nya trafiken. Jag fick anställning hos det gamla malmfraktarbolaget. Placeringsorten blev dock inte Karlshamn, utan Göteborg. Jag tipsade TGOJ om två av mina gamla kollegor på SJ. De hade blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i Karlskrona 2005. Nu gick de mest och slog dank. De fick anställning som radioloksoperatörer i Karlshamn. Jag lovade att hjälpa till med växlingen under semesterperioderna. Det var en lösning som jag tror tilltalade chefen. Han slog liksom två flugor i samma smäll.

I augusti fick jag Ma-loksutbildning i Eskilstuna. Det var jag och tre andra elever. Det var verkligen en charmig miljö vid TGOJs område. ”Nysen” lärde oss allt vi behövde veta om lindningskopplare, handvevning och spettning av brända motorkontaktorer. Själv var det lite av en ny värld som öppnade sej. Jag var ovan vid godståg. Jag fick övningsköra Ma-loket några gånger mellan Göteborg och Helsingborg, innan jag fick mina första egna turer.

I slutet av augusti eller i början av september kom så trafiken till Karlshamn igång. Arbetstiderna var inte roliga. Man började sin tjänstgöring i Skandiahamnen vid 22 på kvällen. Tåget avgick ungefär en timme senare och var inte framme i Karlshamn förrän vid fem på morgonen. Vid 13 avgick hela ekipaget tillbaka mot Göteborg. Hamnen i Karlshamn hade storslagna planer. Precis som nu, för övrigt. Men containertrafiken blev ett fiasko. Varför vet jag inte riktigt. Karlshamn var (och är) en av landets största hamnar och borde veta vad man sysslar med. Men icke. Oftast drog vi omkring på 600 meter tomvagnar. Det kändes helt meningslöst.

Satsningen varade inte längre än i några månader. Jag tror att det var i slutet av november som trafiken ställdes in för gott. Jag har nästan inte sett några bilder från denna misslyckade satsning. Annars brukar folk vara snabba med sina kameror. Själv har jag bara en enda urusel bild från denna epok som jag knäppt med min mobil i beckmörker på Karlshamns C. Häromdagen fick jag dock några bilder mejlade till mej, från en annan god vän. Vilka minnen som väcks till liv! T44 278 växlar på stationen. Ett annat foto är knäppt i Vekerum, utanför Karlshamn, när Ma 833 närmar sej österifrån. Till min förvåning ser jag att ett antal containrar faktiskt är lastade på vagnarna. Det innebär att detta måste ha varit premiärtåget. Det är nämligen enda gången jag kan erinra mej att vi hade så mycket last. Förmodligen var det bara tomcontainrar, som lyfts på vagnarna för syn skull. Hamnen behövde några bra bilder som reklammateriel.

Mina två gamla kollegor, som anställts för den nya trafikens skull, behövdes inte längre i Karlshamn. Men TGOJ tog hand om sin personal och såg till att de två radioloksoperatörerna uppgraderades till lokförare. De fick jobb i Göteborg. Karlshamnsupplägget sprack, men vi fick annan tjänst istället. Chefen hade hundra idéer. Några blev verklighet. Jag och kamraterna körde till Helsingborg, Norrköping, Halmstad, Värnamo, Västerås, Eskilstuna, Vännäs och Piteå innan allt havererade på hösten 2010. Idag pratas det om nya satsningar i både Karlshamn och Karlskrona. Jag känner igen många av argumenten. Jag hoppas det går bättre den här gången. Men jag tvivlar.

4

4 thoughts on “Fiasko då, fiasko nu?

  1. Hej. Jag ser vår värd har lagt in tre länkar ovan under rubriken RELATED, högerklicka-
    Med hänvisning till ovanstående inlägg. – Ta en titt på vår bloggares upplevelser tidigare i länkarna nedan. Jag är road av hans texter och vill påminna honom om Göteborgstiden.
    Högerklicka., Jag har länkat dit – https://lokforaren.wordpress.com/2011/11/
    Och hans start på bloggen – https://lokforaren.wordpress.com/2011/09/
    – Gå in i adressfältet och ändra 09 till 10 o.s.v. 11. / hampus

  2. Trevligt att se TGOJ på hemmabanan! Detta var något som jag aldrig lyckades fotografera. Dock såg jag TGOJ på BKB vid ett par tillfälle.

    Det trevliga är att bilden på TGOJ T44 278 kan ju tas än idag med lite tur. T44 278 rullar ju i samma färgsättning ännu, dock med Green Cargo-logga.
    Tycker det hade varit trevligt om någon TGOJ-maskin hade lyckats få Karlshamn-omloppen!

  3. Det är svårt att få trafik att fungera på banor som till Verkö ,
    för mycket snack lite verkstad. Karlshamn däremot verkar bättre på trafikupplägg som tex VIDA och Mörrums bruk .
    Ser att Grencargo lagt ner trafiken Bromölla-Nymölla.
    lastbilar har tagit över. Billigare med utlänska förare.
    Trafikverket satsar för lite på gods på spår.
    mvh
    kay

Kommentera

